Thursday, December 11, 2014

Naik Kelas Ekonomi Tak Semestinya Marhaen Tapi Tiket Bisnes Habis

12 Disember 2014 : KEBELAKANGAN ini ada digembar gemburkan tentang seorang Menteri yang naik penerbangan kelas ekonomi. Dipuja pujilah tindakan tersebut dan digambarkan dengan begitu berlebihan sekali seolah-olah Menteri berkenaan adalah seorang yang marhaen dan sebagainya.

Kebetulan Presiden baru Indonesia, Joko Widodo baru-baru menggemparkan Indonesia apabila menggunakan duit sendiri untuk menaiki penerbangank kelas ekonomi ke Singapura menghadiri konvokesyen anaknya yang belajar di sana.

Mungkinlah kesempatan ini digunakan banyak pihak (termasuk Menteri yang berkenaan) untuk menggunakan penerbangan kelas ekonomi juga.

Walhal dalam setahun, berapa kali Menteri berkenaan menggunakan kapal terbang untuk bergerak dan dari jumlah tersebut, berapa kali dia naik kelas ekonomi? Ini tak pernah dikaji, hanya satu kali ‘lakonan’ itu saja yang dijadikan rujukan zaman berzaman.

Menurut sumber penulis pula, di negara ini bukanlah satu kejanggalan untuk seorang Menteri naik kelas ekonomi, ada Menteri yang naik Air Asia pun dalam mengadakan perjalanan, tapi tak dihebohkan sebab beliau memang taknak heboh-heboh.

Lebih penting lagi menurut sumber tersebut, pilihan untuk naik kelas ekonomi, Air Asia dan sebagainya serta tidak menggunakan peruntukkan untuk naik kelas perniagaan, tidak sama sekali berkaitan dengan Menteri berkenaan marhaen atau tidak tapi dalam banyak hal sebab tiket penerbangan kelas perniagaan habis dan program yang dijadualkan sudah tidak dapat dipinda lagi.

Itu saja sebabnya, bukan sebab marhaen apa segala.

Sebetulnya penulis nak kata, Menteri berkenaan belajar dari pengalaman sendiri ketika pertama kali bertanding kerusi parlimen pada tahun 2008. Pada ketika itu, dia dan pasukan kempennya menggunakan 3 buah kenderaan mewah bercermin gelap ke hulu ke hilir berjumpa rakyat di kawasan Parlimen yang boleh disifatkan sebagai kawasan parlimen luar bandar.

Tindakannya itu menjelekkan orang kampung dan akhirnya dia masih menang (kerana kawasan itu memang kubu kuat BN) tapi dengan majoriti hampir 3 kali ganda lebih rendah dari orang sebelumnya yang menang disitu.

Sejak itu dia mengubah pendekatan tersebut bermewah ini dan hasilnya, jumlah undi yang diterimanya dalam PRU13 kembali meningkat sebab kawasan itu memang seperti yang disebutkan di atas kubu kuat BN, cuma yang diperlukan ialah calon yang sederhana perwatakannya.

Penjelasan ini perlu – bukan sebab penulis nak menyerang pemimpin sendiri tapi bagi membetulkan persepsi sesetengah pihak yang mengatakan Menteri seorang ini marhaen sementara Menteri BN yang lain berlagak sebab tak naik kelas ekonomi macam dia.

Bukan berlagak, tapi atas sebab-sebab yang disebutkan di atas.

Disediakan oleh : EDITOR

No comments:

Post a Comment