Friday, February 27, 2015

Boleh Ampun Ke Kalau Tak Bersalah?

27 Februari 2015 : Kejadian pelik tapi benar, bagaimana seorang pesalah nak diampunkan jika keluarga yang mohon keampunan dari YDP Agong mengatakan si pesalah yang didapati bersalah itu benar-benar tidak bersalah?

Fuhh.. berbelit rasanya. Korang yang baca faham tak?

Memohon pengampunan dari Yang Dipertuan Agong untuk lepaskan si bapanya yang disabitkan kesalahan meliwat. Tapi atas alasan, si bapa mereka yang meliwat tu tak bersalah dan patut dilepaskan, kononnya bapa mereka itu tahanan politik.

Sejak bila dalam politik dibenarkan meliwat? Sejak bila juga, meliwat merupakan kerja-kerja politik?

Makin pening dan tak faham penulis dengan keluarga politik ’69’. Rupanya mereka ini berpolitik dari bapak sampailah ke anak. Buat cerita berbelit-belit hingga kita sendiri pun pening.

Sepatutnya, bila mereka meminta pengampunan daripada YDP Agong, itu bermakna mereka dah mengaku bapak mereka tu bersalah, tapi dalam kenyataan media anak pada bapak yang salah meliwat tu kata, bapaknya tak bersalah.

Kalau tak bersalah buat apa nak minta pengampunan?

Itu bermakna, mereka ini menghina keputusan mahkamah, menghina undang-undang Malaysia, sekaligus menghina pentadbiran Malaysia dan juga Yang Dipertuan Agong. Kalau tak percaya pentadbiran negara, kenapa nak merayu pada YDP Agong?

Kita manusia biasa mungkin tak mampu nak memahami apa yang mereka fikir. Tapi bagi keluarga ’69’ ni, perkara tak mustahil macam ni, sebenarnya biasa. Tiada yang pelik dalam keluarga mereka, kalau tidak takkanlah maknya yang ‘baik sangat’ tu boleh biarkan perangai buruk bapak mereka meliwat lelaki muda.

Kalau ‘hukum alam’ pun boleh diterbalik dan dibelitkan. Apa sangat dengan kes pengampunan pada manusia yang kononnya tak bersalah ni betul tak?

Disediakan oleh : EDITOR

No comments:

Post a Comment