Sunday, June 24, 2012

Letak Jawatan Rafizi : Tutup Menutup Mula Berlaku ?


June 24, 2012
rafizi-faekah
NAK gelak pun ada menyelak akhbar Sinar Harian mengenai penafian Rafizi Ramli yang perletakkan jawatannya sebagai CEO Pejabat Anwar Ibrahim tidak ada kaitan dengan krisis dalaman yang berlaku di Selangor, tapi sebab nak tumpu pilihanraya akan datang.

Penulis langsung tak percaya itu alasannya sebab pilihanraya tak tahu bila dan apa masalah besar sangat mengekalkan jawatan CEO pejabat yang hanya menghabiskan duit rakyat Selangor (hasilnya takde) dan bertanding dalam pilihanraya.

Cakap mengenai fungsi sebenar pejabat Penasihat Ekonomi Selangor ini ada justifikasinya.  Apa data dan statistik yang menunjukkan pejabat ini menyumbang kepada ekonomi Selangor?  Yilek.  Yang kita tahu Anwar buat banyak lawatan ke luar negara tapi bukan cari pelaburan sebaliknya memburukkan negara sendiri.

Balik pada alasan Rafizi tadi, penulis nak terangkan disini, Perdana Menteri pun tak letak jawatan untuk bersiap-siap bertanding dalam pilihanraya, apa adakah yang lebih berat tanggungjawab dari itu?

Itu menjadikan alasan itu sebagai alasan saja, bukan benar-benar punca, atau orang cakap auta saja lebih.  Penulis tahu, pembaca tahu, ahli PKR tahu, rakyat Selangor tahu, yang negeri itu sedang menghadapi krisis dalaman.  Dah berbalas-balas kenyataan pun, antara penyokong Azmin seperti Mak Lampir Zuraidah, Faekah dan PKR Negeri.

Nak mengalihan perhatian rakyat dari krisis yang sedang berlangsung, maka dicipta alasan pilihanraya.

Tapi terselit juga kehairanan penulis sebab masa letak jawatan, Rafizi guna Twitter, bila nak justify kenapa letak jawatan, dia cari akhbar!!  Penulis tahu, guna akhbar, orang tak boleh tweet balik, dalam Twitter boleh, itu yang taknak tu ya.

Inilah warna sebenarnya, PKR adalah sebuah parti yang cukup pantas menafikan masalah dan mengarahkan masalah itu kepada UMNO.  Ini memang trademark mereka yang sudah terbukti dalam banyak hal sebelum ini.  Tapi strategi sebegitu senang sangat dibaca orang, selain tidak langsung menyelesaikan masalah sebenar yang berlaku.

Penulis tidak peduli tentang apa pun masalah itu dan kesannya kepada PKR, yang nyata dek masalah itu, rakyat Selangor yang akan menanggung sengsara dek sebab kepimpinan kerajaan negeri bercakar sesama sendiri.

Dalam isu sampah saja tengoklah, dek sebab masing-masing nak mengurus sendiri (kaut keuntungan sendiri juga), rakyat Selangor yang mengalami masalah sampah tidak berkutip, busuk, longkang tersumbat sehingga menyebabkan banjir dan sebagainya.

Sedangkan dibawah BN dulu semua ini tidak berlaku.  Puak ini pegang baru 4 tahun dah bermacam-macam masalah ada dan semuanya menyentuh kepentingan rakyat kebanyakkan.
Rakyat perlukan kerajaan yang tidak malu mengakui masalah dan akhirnya berjaya menyelesaikan masalah.  Bukan menafikan, menyapu dibawah permaidani dan sebagainya seperti mana yang berlaku di negeri-negeri yang Pakatan Haram perintah.

Rakyat juga perlukan sebuah negeri yang diperintah oleh seorang ketua kerajaan, bukannya Setiausaha Politik kepada ketua kerajaan tersebut.

Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment