Wednesday, February 29, 2012

Bantuan Rakyat: Kalau Tujuan Politik, Orang Pakatan Nganga

February 29, 2012


klo8_011208_tpm_mesyuarat_thumb1


PENULIS insaf bila baca berita dalam dalam Utusan hari ini bagaimana anjing penyokong PKR Balakong bernama Abdul Hamid Yusogff, 51 turut sama terhegeh-hegeh menerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dikala pemimpin Pakatan sedang sibuk menjaja cerita dan meremehkan usaha kerajaan Malaysia/BN pimpinan Datuk Seri Najib.


Ada yang kata haram terima, ada yang kata itu duit rasuah dan sebagainya.


Tapi memang malu dan memalukan, bila ada ahli bawahan yang tolak semua itu dan sapu juga duit bantuan. Menunjukkan penyokong pakatan lemah iman dan tiada pendirian. Dalam masa yang sama mengakui, skim itu adalah terbaik untuk semua rakyat, sebab itu dia sebat.


Kita akui, duit RM500 tu bukan duitnya Najib tapi duit kerajaan begitu juga dengan pemberian air percuma di Selangor, juga duit kerajaan untuk menampung belanja tu.


Tapi nak juga soal balik, keputusan siapa sehingga rakyat juga dapat merasa? Kalau bukan keputusan Najib dan kerajaan BN.


Begitu juga dengan lebih RM 30 billion subsidi dan bantuan oleh kerajaan pusat, bukan juga duit Najib tapi keputusan siapa yang membolehkan rakyat merasa semua hasil itu?


Kalau bukan Najib dan kerajaan BN.


Jadi pusing tang mana sekalipun, tetap orang akan kenang bahawa itu keputusan Najib sebagai Perdana Menteri dan BN sebagai kerajaan. Bukan semua kerajaan dalam dunia yang beri macam mana yang kerajaan Malaysia pimpinan BN beri selama lebih 50 tahun memerintah. Pemberian yang kalau ikut teori pakar ekonomi boleh menjahanamkan ekonomi negara.


Tapi kita beri, BN beri dan Najib juga meneruskan pemberian itu.


Balik pada cerita anjing PKR yang kebuluq bantuan hasil ide dan pemikiran Najib tadi.


Alasan untuk menerima bantuan tanpa malu dikala dia ada pilihan menolak ialah PKR Selangor bagi air percuma 20m3 pun tidak tanya parti politik mana sokong. Ya, kita setuju, dia tak tanya parti mana sokong tapi dia bagi yang duk rumah bawah atau ada meter individu saja, yang duk rumah flet tidak merasa.


Itu sudah tentu dia tidak sebut sebab otak pembangkang hanya nak ambik mana yang elok saja, yang tak elok diperam dan dipendam, sebaliknya yang tidak janji itu pulak yang diutamakan dulu – itupun menunggu dekat-dekat pilihanraya macam contoh Geran Selangorku.


Penulis sudah dapat banyak respon, majoriti orang tidak peduli pun ada unsur rasuah atau tidak, ini duit kerajaan dan apa yang rasuah bila kerajaan kembalikan kepada rakyat? Banyak orang bersyukur dan berbangga ada kerajaan macam BN.


Sebab kalau ikut kata pembangkang, tidak ada apa yang baik dengan kerajaan BN, semua pun disapu demi kepentingan parti dan diri sendiri. Itu kata mereka.


Tapi rakyat melihat, eh, ada pulak wang untuk kerajaan BN bayar semua bantuan? Mana datang? Pembangkang kata pinjam bank dunia, tapi takdak bukti pun dikemukakan sebab pinjaman Bank Dunia untuk projek pembangunan bukan untuk subsidi.


Itu belum lagi disebut bantuan RM 3,000 untuk 70,000 bekas anggota polis zaman darurat – tak mengira fahaman politik apa depa ikut sekarang.


Semua ini menerangkan satu perkara sahaja, yang pembangkang adalah penipu dan perompak yang sebenarnya. Isu tanah bernilai berbilion di Pulau Pinang dan skandal pasir di Selangor sebagai bukti. Depa lagi kaup tak ingat dunia. Sementara yang enggan macam Azizan, diatur untuk ditendang keluar.


Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment