Thursday, September 29, 2011

Apa, UMNO Punca Empire Meletup?


Jangan terkejut, tajuk atas tu gempak saja. Sebelum puak sana mula, kita mulakan dulu, kalau benar-benar terjadi nanti (UMNO dituduh), tidaklah terperanjat sangat sehingga boleh menggegar jiwa. Penulis yakin, sekarang ini dan waktu ini pun petugas propaganda dan gerak saraf Pakatan sedang berkira-kira nak memindah kesalahan kepada UMNO.


Maklumlah, sekarangkan ada satu penyakit gila dikalangan komponen Pakatan Rakyat untuk meletakkan semua kesalahan kepada UMNO walaupun dalam hal kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin depa sendiri, organisasi dibawah kendalian mereka sendiri dan sebagainyalah.


Masuk akal tak masuk akal, bukan depa peduli.


Lebih lagi letupan (dipercayai letupan gas) di Empire tadi ada besar kemungkinan bakal dikaitkan dengan kelemahan pihak berkuasa tempatan yang mengeluarkan lesen beroperasi – dalam hal ini Majlis Perbandaran Subang Jaya yang berada dibawah telunjuk kerajaan Pakatan Selangor, kemungkinan untuk UMNO dituduh itu tersangatlah besar.


Kalau ada kejayaan, cepat saja depa nak kutip publisiti, kalau ada keruntuhan, UMNO..standardlah.


Kesilapan, kesalahan, keterlanjuran adalah antara beberapa perkataan yang tidak wujud dalam kamus Pakatan Rakyat. Yang ada hanya UMNO, dari mukasurat 1 sampai mukasurat terakhir. Sehinggakan Anwar meliwat jantan dan menutuh pelacur China pun, UMNO jugak yang kena.


Kadang-kadang penulis terfikir juga, kalau dibuatnya satu hari adalah seorang Presiden UMNO masa depan yang menukar nama parti itu kepada satu yang lain, mau juga Nik Aziz dan Anwar Ibrahim bisu sebulan.


Maklum, ayat-ayat wajib dah takde lagi dah.


Dalam sejarah, ini adalah kejadian ketiga melibatkan bangunan dalam negeri jajahan Pakatan Rakyat. Yang pertama di Kota Bharu, bila kereta yang melanggar dinding KB Mall, terlepas ke dalam bangunan membunuh 2 orang pengunjung yang sedang menaiki eskalator. Yang kedua Jaya Supermarket di Petaling Jaya – sebelah Subang Jaya.


Eh, dah 2 bangunan runtuh di Selangor ya, sedar tak sedar. Itu baru 3 tahun memerintah.


Kalau kejadian sama berlaku dalam negeri pemerintahan UMNO, nescaya tak cukup ruang nak menyelang selikan ayat UMNO dengan kecuaian, UMNO dengan kegagalan dan apa kejadah yang lainnya. Pendek kata UMNOlah semua.


Sejak Pakatan memerintah Selangor, macam-macam pulak yang runtuh, kebetulan penulis selalu juga berkunjung ke Selangor atas urusan tugas. Nampak gaya kena buat meeting bawah pokok, takut bangunan runtuh.


Untuk 4 orang yang tercedera dalam kejadian tadi, inilah masanya untuk buat duit. Macam tak biasa pulak. Itu nasib baik cedera, kalau mati, hilang anggota badan? Siapa nak menanggung? Lagipun kerajaan Selangor katanya tengah banyak duit, simpanan ada lebih RM 1.1 bilion, maklum meniaga jual bangunan memang potensi menguntungkan zaman hari ini.


Silap-silap yang asal Nepal tu kalau menang saman boleh beli Gunung Himalaya…huhuhuhuhuhu.


p/s maaflah kalau penulis terlebih syeikh hari ini, tapi tak boleh tahan maa.


Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment