Thursday, September 29, 2011

Tergezut!!! PAS Rela DAP Keluar? Anwar Sokong Hudud?


Hah, apa sudah jadi? Dunia mahu kiamatkah? Apa maksud tersirat kedua parti dominan orang melayu PAS dan PKR melalui Mursyidul dan Ketua Umum masing-masing tak kisah kalau DAP nak keluar Pakatan dan Anwar secara tiba-tiba nak menyokong hudud dilaksanakan di Kelantan.


Ini bukan khayalan tau tapi siaran dalam berita, lengkap dengan muka dan suara Nik Aziz yang menyatakan tak kisah kalau DAP keluar Pakatan sebab dulu pun DAP pernah keluar Barisan (Alternatif). Tidak mungkin lelaki yang keluar tadi seorang lain yang menyerupai Nik Aziz bercakap tidak kisah kalau DAP keluar Pakatan kalau tidak menerima hudud dilaksanakan di Kelantan.


Begitu juga Anwar Ibrahim sokong hudud, ia disiarkan portal pembelit no 1, Malaysia Kini. Persoalannya, apa sudah jadi?


Bukan satu rahsia sejak Mac 2008, PAS ada pelbagai alasan untuk mewajarkan persekutuannya dengan DAP, hal agama ka, hal sosial ka apa ka, semua yang disebut dan dicakap DAP, adalah betul pada pandangan PAS, terutama Nik Aziz sendiri. Kalau perlu diwajarkan dengan petikan ayat-ayat al-Quran, Nik Aziz tidak segan silu untuk melakukannya.


Waktu itu, kita begitu terasa akrabnya PAS dan DAP walaupun sebelum itu mereka adalah musuh yang nyata.


Aleh sekarang tetiba PAS dan PKR tiba-tiba melanggar pantang apabila menyebut untuk melaksanakan hudud beberapa hari lepas dan hari ini tidak kisah pulak DAP keluar Pakatan?


Hudud, walau hanya di Kelantan tapi akan tetap ditentang oleh DAP. DAP memang zaman berzaman fobia dengan hudud, tambahan lagi pada 1999 bila PAS menjadi dominan dan mereka mendapat bala termasuk kekalahan masing-masing Karpal dan Kit Siang.


Adakah sekarang kedua parti (PAS & PKR) ini baru ’tersedar’ bahawa sokongan kedua mereka hanya menguntungkan DAP seperti mana dilihat dalam keputusan pilihanraya negeri Sarawak yang baru lepas?


Penulis rasa tulisan kali ini yang paling ada banyak tanda soal sebab memang betul-betul mengejutkan!!


Tapi penulis merasakan bahawa PAS dan PKR tidak boleh berjaya tanpa sokongan orang melayu. Dilemanya, sama ada nak tengok UMNO terus menerus menguasai undi melayu yang membentuk majoriti rakyat negara ini atau membiarkan DAP mendapat laba yang lebih besar melalui pertambahan kerusi dikawasan yang atas kertas nampak seimbang tapi dibantu pengundi melayu yang menyokong PAS dan PKR.


Sudahlah undi melayu kini dikuasai UMNO, undi India semakin meningkat kepada BN sementara MCA dan Gerakan berkongsi 20% undi cina


Menarik memang menarik. Dari segi penyokong, penulis rasa perubahan ini bukan satu masalah besar sebab depa semua ini memang sejak azali dilahirkan, dituakan dan silap-silap mati sebagai orang bodoh ya.


Cuma rakyat yang membentuk kelompok majoriti senyap ini sepatutnya membuat penilaian jenis parti apa kejap-kejap tukar pendirian, kejap-kejap tukar perjuangan.


Apa pun kena ucap terima kasih kepada mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir kerana memulakan ‘pertelingkahan’ ini. Tindakan Tun menuduh DAP menjadi penghalang PAS melaksanakan hudud di Kelantan, telah menyebabkan tindak balas Nik Aziz sebelum DAP turut terbabit sama.


Anwar?


Ntah, macam mana dia boleh timbul pun kita tidak pasti walhal ini bukan berkenaan dia langsung pun. Tapi penulis percaya sebabnya adalah seperti yang dikupas di atas.


Tapi lebih menarik ialah apa perkembangan selepas ini. Puak-puak ni nak berperang dalam media ke, nak berperang dalam internet ke atau nak berperang dalam ceramah. Atau drama DAP keluar pakatan pembangkang pada 2003, berlaku semula nanti


Tidak mustahil juga akan ada penafian, maklumlah politik pembangkang, macam tak biasa pulak.


Dipihak UMNO, kita perhatikan sajalah drama ini macam mana akhirnya kan. Apa pun yang berlaku tetap kita dipihak yang menang.



Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment