Tuesday, November 11, 2014

DAP Yang Mahu Hadi Diundurkan



mat-sabu
 
11 November 2014 - KATANYA sekarang ada usaha untuk menyingkirkan Presiden PAS, Hadi Awang dari jawatannya itu kerana kononnya dek sebabkan dia, kedudukan PAS dalam Pakatan Rakyat tak berapa nak elok. 
 
Melihat kepada banyak kenyataan kebelakangan ini, nampaknya yang tak suka sangat Hadi dalam PAS ini adalah DAP – merujuk kepada kenyataan Guan Eng dan beberapa orang yang lain. Malah PAS Perak kelmarin mengalu-ngalukan kewujudan parti serpihan PAS, PasMA dan yakin PasMA mampu ganti PAS dalam Pakatan.

Jadi bolehlah disimpulkan disini bahawa DAP sudah sampai ke tahap boleh menentukan siapa akan jadi Presiden PAS atau tidak, bahaya betul tu. Jelaslah disni siapa sebenarnya tuan dan siapa sebenarnya hamba.

Penulis minat nak tau apa agaknya komen balaci-balaci PAS, suka ke hangpa semua jadi balaci DAP? Hari ini Presiden dia tentukan siapa patut duduk jawatan itu, besok, siapa jadi Mursyidul Am, siapa duduk Majlis Syura pun DAP akan tentukan juga.

Atau PAS disingkirkan dari Pakatan, macamlah Pakatan ini pertubuhan rasmi.

Perkara ini nampaknya bercanggahan dengan janji menubuhkan Pakatan dulu untuk tidak masuk campur dalam urusan parti-parti komponen. DAP nampaknya sudah jadi terlalu besar dan PAS yang paling kecil antara 3 parti ini, perlu menurut, ke tahap menyingkirkan Presiden mereka sendiri.

Begitupun, penulis rasa DAP sengaja taknak faham organisasi PAS. Kuasa sebenar dalam parti ini bukannya Presiden tapi Mursyidul Am dan Majlis Syura Ulama dimana Mat Sabu tidak layak mendudukinya kerana fahaman mazhab berbeza.

Ganti Hadi belum tentu selesaikan masalah selagi Majlis Syura Ulama berkuasa.

Agak-agaknya bilakah akan sampai masa sehinggga DAP sampai ke tahap itu – menentukan siapa yang wajar duduk dalam Majlis Syura atau paling dahsyat, membubarkan Majlis Syura, cukup dengan Jawatankuasa PAS Pusat menjadi badan tunggal tertinggi dalam parti itu.

Begitupun isunya sekarang, DAP sudah sampai ke tahap boleh menentukan siapa patut jadi Presiden PAS, dahsyat tak dahsyat. Lama cakap dah, penyokong PAS ni bukan cerdik pun.

Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment