Tuesday, November 11, 2014

Relevankah Lagi Islam Sebagai Agama Rasmi Persekutuan

10 November 2014 - BEBERAPA perkembangan dalam negara berkaitan Islam mutakhir ini menimbulkan persoalan, apakah status Islam sebagai agama Persekutuan seperti termaktub dalam perlembagaan negara kita masih relevan? 

Kalau lelaki Islam berpakaian dan berperwatakan seperti wanita pun dianggap bukan kesalahan (walhal jelas berlawanan dengan Islam), penulis rasa ada sesuatu yang tidak kena dengan negara kita, dimana-mana. Penulis tak rasa perlembagaan kita bermasalah, tapi orang yang menafsirkannya.

Menurut sumber, enakmen melarang lelaki berpakaian dan berperwatakan seperti wanita ini bukan sahaja menepati hukum tapi lebih pentng lagi, praktikal untuk dilaksanakan serta dikuatkuasakan. Sama seperti lelaki memakai emas juga, hukumnya salah, tapi dari segi penguatkuasaannya, sukar, berbanding jantan yang pakai bra dan gaun untuk tujuan yang entah apa.

Lagipun menurut sumber berkenaan, takde sebab untuk lelaki memakai pakaian wanita seperti bra. Untuk apa lelaki pakai bra, bukan ada apa yang nak ditampung kat dada nun.

Kata sumber berkenaan lagi, dari segi penguatkuasaan ia sama seperti yang lain, bergantung kepada laporan. Tidak ada laporan bermaksud, tidak ada kes yang boleh dibawa ke Mahkamah. Ini menjawab persoalan kenapa pelakon lelaki berpakaian seperti wanita di TV tidak dikenakan tindakan undang-undang,

Apa pun, pengajaran dari kejadian ini ialah, apa pun sistem dalam negara ini perlu diperkemaskan dan penjawat jawatan terbabit perlu dipastikan bersih dari pengaruh politik terutama sekali politik pembangkang. Kalau dalam sejarahnya pernah jadi calon pilihanraya parti pembangkang, janganlah diambil dia memegang jawatan itu.

Kalau dah terambil, dipastikan agar dia tidak memegang jawatan tinggi sehingga ke tahap dianggap boleh mencemarkan kesucian Islam dalam perlembagaan kita.

Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment