Monday, March 14, 2011

Khairy Nafi Pemuda BN Cetus Kekecohan Ceramah Pembangkang

5 Mac 2011, KUALA KRAU – Pengerusi Pemuda Barisan Nasional (BN), Khairy Jamaluddin hari ini menafikan kekecohan yang berlaku ketika ceramah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Felda Jengka 22 bukanlah berpunca daripada pergerakan berkenaan.

Sebaliknya beliau memberitahu pemuda tempatan yang kebetulan penggerak jentera BN telah diprovokasi awal oleh sekumpulan Pemuda Pas dan PKR dalam usaha memburukkan jentera BN pada kempen pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau.

“Saya dimaklumkan malam itu provokasi bermula apabila sekumpulan daripada pemuda Pas dan pemuda PKR telah ‘provoke’ dan menyerang pemuda tempatan yang ada disitu dan kebetulan pemuda tempatan adalah penggerak dan aktivis Pemuda BN.

“Pemuda kita memang ada di kawasan tersebut sebab ceramah itu berlaku di kawasan yang berhampiran dengan bilik gerakan BN. Jadi apabila budak-budak ini ‘diprovoke’ dan diserang, ada yang menolak budak-budak kita maka mereka bertindak balas.

“Dan kita sebenarnya tidak pun keluarkan arahan untuk buat perangai seperti baling botol, baling batu dan sebagainya dan kita telah ingatkan jentera kita agar jaga displin setiap waktu dan jangan sesekali bertindak ganas atau punbertindak dengan terlalu agresif. Apa pun saya telah minta agar perkara ini tidak berlaku,” katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kekecohan yang berlaku di Felda Jengka 22 apabilla terdapat sedikit insiden antara penyokong pembangkang dan BN.

Terdahulu sebelum itu beliau dan jenterannya yang lain membaik pulih rumah penduduk di Felda Jengka 23, di sini, hari ini.

Khairy yang juga Ketua Pemuda UMNO seterusnya berkata pembangkang hari ini cukup terdesak kerana ceramah Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak mendapat sambutan yang baik.

“Situasi itu menyebabkan mereka rasa terdesak sebab tidak ada penerimaan di kalangan penduduk tempatan. Jadi apabila mereka melihat ceramah mereka kurang sambutan, mereka cuba alihkan isu dengan cuba mewujudkan keadaan yang tegang dengan jentera BN. Itu sebenarnya berlaku semalam,” katanya. – MediaUMNO

No comments:

Post a Comment