Tuesday, June 07, 2011

Bawa RoS Ke Mahkamah, Satu Lagi Muslihat Politik Anwar


Kelam kabut dalam pemilihan PKR 2010 memang jadi tontotan semua rakyat. Kerusi terbang, protes calon, ketidak adilan dalam proses pemilihan dan sebagainya sehingga membawa kepada pembatalan keputusan beberapa Cabang dan/atau mesyuarat perlu diadakan semula menunjukkan macam mana parti yang bercakap besar tentang ‘demokrasi baru’ untuk Malaysia ini, tidak mampu menguruskan demokrasi dalam parti sendiri pun.


Peratusan ahli yang keluar memilih juga begitu rendah sekali antara 10 – 15% sahaja daripada entah berapa ‘ratus ribu’ ahli PKR diseluruh negara. Kalau Azmin pun dapat undi tertinggi sekitar 19.000 lebih saja untuk jawatan Timbalan Presiden, berapa ramai sangat ahli PKR tu?


Mana peraturan PKR pakai sehingga pemilihan yang telah diputuskan boleh dibatalkan begitu saja, bukan satu malah berlaku di beberapa Cabang antaranya Kuala langat, Klang, PJ Selatan, Subang, Jerai, Merbok, Kuala Nerus & Kapar.


Tidak berhenti setakat itu, dilapurkan berlaku kes penjualan kertas undi walau cuba dinafikan Setiausaha Agung dengan alasan ada sabotaj dan kertas undi dicuri. Kemuncak kepada segala kelam kabut, calon Timbalan Presiden, Zaid Ibrahim, menarik diri dari pertandingan.


Hairan juga kita, boleh ke amalan kelam kabut yang sedemikian dilakukan parti politik berdaftar seolahnya tiada peraturan yang mengikat?


Tapi notis tunjuk sebab yang dikeluarkan oleh RoS kepada PKR atas kelam kabut yang berlaku dalam pemilihan tahun lepas membuktikan bahawa PKR tidak terlepas dari pemantauan oleh pihak berkuasa dan tindakan sewajarnya telah diambil selaras dengan peraturan sedia ada.


Logiklah, kalau segala macam kelam kabut berlaku menunjukkan memang ada satu yang tidak kena dengan PKR ini yang memerlukan penjelasan kepada pihak berwajib. PKR mungkin parti anak beranak Anwar Ibrahim tapi negara ini bukan milik mak bapak dia pun, maka itu apa pun peraturan yang tidak dipatuhi, memerlukan penjelasan kepada pihak berwajiblah.


Bukan PKR saja, malah mana-mana pertubuhan yang berdaftar dengan RoS.


Tapi, pelik, notis dari RoS yang begitu simple ini dibawa Anwar Ibrahim ke mahkamah. Kalau pemilihan telus dan mulus serta berjalan lancar, jawab ajela notis tu, apa masalahnya? Tapi knowing Anwar, kita sudah agak, sebab sebelum ini pun Anwar menuduh UMNO yang mendalangi tindakan RoS ini. Eh, dia sendiri yang cipta kelam kabut, UMNO pulak yang dituduh?


Sebelum ini pun dalam kes saman Hishamuddin berhubung kes video seks ke atas Anwar, Anwar boleh menyaman Hishamuddin semula atas dakwaan konon menjejaskan reputasinya, siap tuntu ganti rugi lagi tu!! Walhal, individu yang dedah video tersebut, Eskay Abdullah, tidak dikenakan apa-apa tindakan oleh Anwar.


Kita lihat Anwar sering menjadikan mahkamah sebagai tempat melambakkan perkara-perkara remeh tapi tidak menyebelahi dirinya dan PKR. Kita dah lihat banyak perkara seperti ini berlaku sehingga hal nak memindah kes liwat dari Mahkamah Rayuan ke Mahkamah Tinggi pun menjadi isu yang memerlukan semakan kehakiman sehingga ke tahap Mahkamah Persekutuan!!!


Dan kalau keputusan tidak menyebelahinya, mulalah Mahkamah dituduh sebagai alat UMNO dan tidak bebas, malah macai Anwar, Zuraidah Ampang menuduh Mahkamah Tinggi yang mengarahkan Anwar membela diri dalam kes liwatnya sebagai ‘Mahkamah Pandy Kutty’ (Mahkamah Anak Babi).


Sehingga kini tiada tindakan menghina mahkamah whatsoever yang dikenakan ke atas janda bermuka biawak ini.


Tapi memang itulah tujuan Anwar – untuk burukkan UMNO dan mahkamah. MO (modus operandi)nya mudah, kalau dia lepas atau menang, UMNO terbukti mencipta fitnah, kalau dia tak terlepas dan disabitkan dengan kesalahan, UMNO pengaruhi hakim dan mahkamah!!


Anwar memang fobia dengan UMNO, sampai dia tibai jubor jantan sehingga meninggal DNA dan tutuh pepek pelacur sehingga terakam pun, UMNO juga yang dipersalahkan.


Penulis cadang, sementara berkuasa, BN dan UMNO perlu buat sesuatu dalam hal salah guna proses mahkamah untuk kepentingan politik dan peribadi ini. Punca kewangan Anwar sudahlah tidak terhad, tambah pulak begitu ramai manipulator undang-undang yang berselindung disebalik nama peguam, berkhidmat dengan Anwar sebagai MP dan Ketua Cabang partinya membolehkan Anwar menggunakan sumber yang tidak terhad ini untuk kepentingan peribadi dan politiknya dan ini bukanlah suatu yang sihat pun.


Yang penting untuk kita tahu ialah, tindakan membawa notis RoS ke mahkamah ini adalah tindakan bermotifkan politk semata-mata bukan sebab apa yang lain. UMNO tidak masuk campur dalam hal RoS dan Anwar sendiri pun tidak pernah membuktikan dimana yang UMNO terlibat dalam hal ini.


Kalau UMNO boleh masuk campur dalam hal RoS, PAS dan DAP hari ini bukanlah lagi parti berdaftar sebab akan lama diharamkan, tapi kenapa itu tidak berlaku? Fikirlah saja dimana logiknya tuduhan Anwar itu.


Dipetik daripada : mykmu.net

No comments:

Post a Comment