Tuesday, June 07, 2011

PAS Mula Diresapi Amalan Kronisme Anwar Ibrahim


PAS dan PKR, walaupun berbeza dari segi idealogi dan matlamat perjuangan tapi mempunyai persamaan yang amat ketara iaitu KETUA SEBENAR KEDUA PARTI INI TIDAK DIPILIH SECARA DEMOKRASI. Dalam hal PAS, Mursyidul Amnya lah, si Nik Aziz manakala dalam hal PKR, si penzina Anwar Ibrahim.


Namun, dari segi amalannya, PAS dan PKR sangat berbeza dengan PKR mengamalkan politik kronisme sejati – suami ketua umum, isteri Presiden, madu Timbalan Presiden dan anak, Naib Presiden.


Tak sebut lagi beberapa orang lagi yang menduduki jawatan-jawatan penting dalam PKR yang diketahui mempunyai kaitan rapat dengan Anwar Ibrahim macam Mustapha Kamil Ayub.


Manakala PAS tidak dan atas sebab itu juga PAS berani mengkritik Tan Sri Taib Mahmud yang meletakkan adiknya sebagai calon dalam pilihanraya negeri Sarawak yang baru lepas, walaupun tidak berani menyoal PKR yang lebih teruk lagi.


Kini, semua itu tinggal sejarah.


Kemenangan anak Nik Aziz dan Abdul Hadi Awang dalam saf kepimpinan Pemuda PAS memberikan bayangan bahawa PAS semakin diresapi amalan kronisme gaya Anwar Ibrahim dalam PKR.


Nik Aziz, umpama dewa hidup dalam PAS diketahui mempunyai pengaruh yang cukup meluas dalam PAS dan tidak sukar untuk Nik Abduh menang jawatan Timbalan Ketua Dewan Pemuda Pas yang ditandinginya.


Begitu juga anak Abdul Hadi Awang, Khalil Abdul Hadi yang menduduki salah satu dari 12 kerusi AJK Pemuda PAS Pusat.


Pada yang tak tahu, sekarang ini pun Nik Abduh adalah ahli Majlis, Majlis Perbandaran Kota Bharu dalam negeri Kelantan dimana Nik Aziz merangkap bapanya sebagai Menteri Besar. Sengaja ditulis sedemikian rupa demi nak menunjukkan bagaimana taksubnya Nik Aziz kepada Anwar Ibrahim sehingga dia meniru dan mengadaptasikan amalan kronisme PKR ke dalam PAS.


Kemenangan kedua anak masing-masing Nik Aziz dan Hadi Awang ini adalah satu permulaan kepada dominasi empayar anak beranak dalam PAS yang kita yakin akan membawa masalah lebih besar kepada kepimpinan PAS di masa hadapan atas sebab percanggahan pendirian kedua bapa masing-masing yang berlaku sekarang seperti dalam contoh kerajaan Perpaduan.


Walaupun Mujahid Rawa, anak bekas Mursyidul Am PAS yang pertama Yusof Rawa juga mendapat tempat dalam saf kepimpinan Pemuda PAS tapi ia berlaku selepas kematian bapanya pada tahun 2000 sedangkan Nik Abduh dan Khalil menang jawatan masing-masing dikala bapa mereka berdua masih hidup malah memegang jawatan pula.


Kita semua menolak amalan kronisme sebab ia hanya akan menguntungkan sebelah pihak saja, sedangkan banyak pihak lain lagi yang menderita olehnya.


Dalam PAS ada beribu aktivisnya yang berjuang selama beberapa dekad dan masih lagi tidak mendapat tempat dalam kepimpinan PAS atas banyak sebab, dan kini salah satu sebab itu ialah kerana memberi laluan kepada ‘waris’ Mursyidul dan Presiden pulak.


Dipetik daripada : mykmu.net

No comments:

Post a Comment