Wednesday, July 09, 2014

Buat Lim Guan Eng : "Bela Panda Lebih Baik Daripada Bela.. ???"

7 Julai 2014

panda vs babi
Minggu lepas penulis ada melontarkan sikap pemimpin dan penyokong PR yang sangat berat sebelah tentang sesuatu isu. Meskipun bertopengkan badan bukan kerajaan, niat dan kudrat mereka bukanlah rahsia.

Sehingga kini, tidak kedengaran lagi sebarang rancangan atau gerakan untuk mengadakan demonstrasi bagi membantah kewujudan ladang peliharaan babi yang telah terbukti menjadi punca kehilangan nyawa. Agak menghairankan, kerana LYNAS yang belum mengorbankan nyawa pun telah mereka tentang habis-habisan di seluruh negara.

Allah maha besar dan maha mengetahui, bukan sahaja telah memberi amaran kepada manusia bahawa babi itu haram, malah pada atas bala yang menimpa ini, dibuktikan pula jenis manusia yang gerombolannya menentang isu Lynas kononnya berbahaya kepada kehidupan manusia, tetapi senyap dalam isu kandang babi ini.

Bukankah sebelum ini, nyawa yang menjadi keutamaan?

Lebih malang, ladang-ladang ternakan najis mughallazah sangat hampir lokasi dengan kampung-kampung Melayu. Apa motif sebenar kerajaan negeri meluluskan pembinaan ladang berkenaan?

lim Lynas
Pada Mac 2012, Lim Guan Eng pernah membuat kenyataan agar Perdana Menteri menutup kilang Lynas jika dibuktikan secara saintifik bahawa Lynas berbahaya kepada manusia. Dua tahun berlalu, tiada kematian, atau mangsa dari Lynas. Apakah atas dasar pembuktian saintifik, Lim Guan Eng berani untuk menutup kandang-kandang babi di Pulau Pinang? Jangankan bukti saintifik, malah kandang tersebutlah menjadi punca kepada virus JE yang kemudiaan meragut nyawa manusia.

Apa lagi yang Lim Guan Eng perlukan untuk kandang babi tersebut ditutup?

Tidak cukup dengan itu, Lim Guan Eng, pada Jun 2013 adalah antara ahli politik yang terawal cuba untuk mensensasikan isu panda. Dalam satu artikel di portal milik DAP, Lim Guan Eng cuba menghasut rakyat kononnya pemimpin BN lebih mengutamakan panda berbanding kesihatan rakyat, hanya kerana Menteri Sumber Asli dan Alam sekitar hadir di majlis menandatangani memorandum persefahaman (MOU) membawa masuk 2 ekor panda ke Malaysia.

lim panda
Dengan apa yang sedang berlaku di Pulau Pinang, apakah salah dan berdosa untuk penulis katakan bahawa Lim Guan Eng mengutamakan babi berbanding nyawa manusia?

Mengambil iktibar yang berlaku di negeri Sembilan sebelum ini, adalah lebih baik Lim Guan Eng mengarahkan agar kandang-kandang tersebut dibakar demi nyawa manusia. Beranikah Lim Guan Eng berbuat demikian?

Tidak kurang juga kepada mereka yang menentang idea membawa masuk Panda dengan alasan merugikan wang rakyat. Kalau benar berprinsip, segeralah desak agar kandang-kandang babi dimusnahkan kerana ia bukan sekadar melibatkan wang rakyat, ia melibatkan nyawa rakyat.

Tanya pada mereka, sanggup atau tidak bina rumah di sebelah kandang-kandang babi itu?
Lebih baik bela Panda, dari bela …. ???

Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment