Monday, July 14, 2014

Insiden Pulau Mabul : Polis Wajar Siasat Guan Eng, Mungkin Jadi Talibarut

14 Julai 2014

IMG-20140713-WA0012

MEMBACA kenyataan Guan Eng yang mengaitkan rasa hormat pengganas Filipina dengan Perdana Menteri dalam insiden berbalas tembakan di Pulau Mabul kelmarin, penulis sebetulnya tak tahu nak beri reaksi yang macam mana atas kenyataan tersebut.

Kalau ‘bodoh’ itu boleh dikatakan satu reaksi, maka penulis pilih yang itu.

Sebab nampak sangat Guan Eng bercakap macam orang takde otak.  Pertama, dengan apa hal pulak pengganas dari Filipina nak hormat pada Perdana Menteri negara kita?  Kedua, apa kaitan hormat dalam insiden ni?  Dah nama pun pengganas, apa kira hormat, menghina, baling kasut dan sebagainya?

Apa yang berlaku di Pulau Mabul ini adalah satu insiden yang menggugat kedaulatan negara.  Rasa hormat kepada Perdana Menteri seperti yang disebutkan Guan Eng, tidak ada kaitan langsung dengan insiden tersebut.

Menteri Dalam Negeri sendiri percaya insiden ini ada kaitan dengan kejayaan pasukan keselamatan Malaysia menyelamatkan seorang Pengurus kolam ikan sangkar yang diculik pengganas tersebut beberapa bulan lepas.

Kalau Guan Eng ada maklumat yang lain dari itu, bekerjasama dengan pihak polis, bukan buat kenyataan yang hanya menunjukkan diri tu kurang cerdik.

Bagaimanapun, untuk berlaku adil kepada Guan Eng, mintalah mana balaci pembangkang untuk jelaskan disini logik disebalik kenyataan Guan Eng itu sebab penulis dan ramai lagi orang di luar ni tak faham.

Sementara itu, mana rakyat Sabah yang mengundi DAP dulu, sila tengok balik kenyataan Guan Eng ini.  Jelasnya, semua benda pun Guan Eng nak politikkan waima dalam hal yang menyentuh keselamatan negara, apatah lagi ada anggota polis yang terkorban dan hilang dalam insiden Sabtu lepas.

Nampak sangat tak sensitif dengan kejadian yang berlaku.

Bagi rakyat Malaysia yang lain, penulis cuma nak kata, inilah dia yang kononnya nak menjadi pemimpin negara.  Cakap hanya ikut kepala lututnya saja, bukan guna akal.

Dalam masa yang sama penulis berharap Guan Eng disiasat polis lanjutan dari kenyataan itu.  Penulis tak kata Guan Eng talibarut pengganas Sulu Filipina, tapi nampak macam dia tak peduli kedaulatan negara ini kena ceroboh dan nyawa anggota polis yang melayang.

Selain itu, kenyataan Guan Eng ini boleh juga diumpamakan seperti merestui pencerobohan tersebut sebab sebagai rakyat Malaysia (bukan rakyat China), dia seharusnya utamakan negara ini, bukan jadikan insiden tersebut untuk serang Perdana Menteri dan perlekeh nyawa polis yang terkorban.

Disediakan oleh : EDITOR

No comments:

Post a Comment