Monday, July 14, 2014

Keganasan Di Sabah Akan Berterusan Kalau Kepala Talibarut Tak Ditangkap

14 Julai 2014

Jenazah-Koperal-Ab-Rajah-Selamat-Dikebumikan

PENULIS rasa ada cubaan pihak-pihak tertentu untuk memastikan serangan ke atas destinasi perlancongan di Sabah ini berterusan sehingga PRU14 yang akan datang.  Tak perlu sebutlah pihak yang mana satu, cukup kalau penulis katakan mereka adalah rakyat negara ini juga.

Nak perang terang-terang takut kena gantung, jadi kerjasama dengan gerila pemisah dari Filipina untuk buat onar di Sabah supaya diakhirnya pelancong tidak datang ke negeri itu, ekonomi merudum dan akhirnya orang ini datang konon macam penyelamat.

Strategi sama kita percaya digunakan di Sarawak, tapi bukan dengan keganasan, sebaliknya isu agama antara Islam dan Kristian.  Sebab itulah apa yang berlaku di Semenanjung tapi tidak kena mengena dengan di Sarawak, tetap dikaitkan juga sebab nak tanam kebencian rakyat ke atas kerajaan.

Tapi hari ini penulis nak tumpu pada apa yang berlaku di Sabah sekarang sebab sudah ada nyawa yang terkorban.

Rasanya kerajaan tidak boleh berlengah lagi.  Penulis percaya pihak berkuasa sudah pun mengenalpasti individu terbabit semasa peristiwa pencerobohan Lahad Datu lagi dan dengan kejadian Sabtu lepas, inilah masa yang sesuai untuk menahan orang ini.

Bukan apalah, rakyat rasanya dah taknak dengar lagi dah alasan ‘orang dalam’ setiap kali pencerobohan berlaku.  Kalau betul orang dalam, siapakah dia dan kenapa tindakan tidak boleh diambil sehingga kejadian ini masih berterusan?

Nak bagi muka sampai bila dan berapa nyawa anggota polis nak terkorban baru tindakan nak diambil ke atas orang ini.

Sekarang ini kalau Google Pulau Mabul masih lagi keluar gambar batu karang dan pemandangan yang cantik, jangan esok bila Google Pulau Mabul, keluar gambar perut terburai kena tembak!!  Sebab itu penulis katakan cepat ambil tindakan.

Kalau masalahnya bukti tak cukup (walaupun tahu dia terlibat), kita ada undang-undang anti keganasan seperti SOSMA.  Undang-undang ini patut digunakan untuk mengambil tindakan ke atas kepala talibarut yang dah tak peduli negara ni terlungkup asalkan cita-cita politiknya tercapai.

Begitupun berhati-hati sebab ada kebarangkalian kejadian di Sabah ini hanyalah satudiversion kepada peristiwa besar yang lebih buruk lagi.    Tapi penulis yakin pihak keselamatan kita tahu apa yang nak dibuat.

Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment