Sebelum saya memulakan bicara saya pada kali ini mari kita lihat dulu pengertian Interlok (atau interlock dalam Bahasa Inggeris) yang dijadikan teks untuk pelajar tingkatan 5 di seluruh negara ini.`Interlock ‘ atau interlok ialah perkataan Inggeris yang bermaksud memancakan atau berpanca.
.
Contoh penggunaan ayat:
1(a) He interlocked his fingers.
1(b) Dia memancakan jari-jarinya.
.
Maksud ayat (1) ialah kelima-lima jari di kedua-dua tapak tangan dirapatkan dan digenggam.
.
Dengan berdasarkan ayat ini, `interlok’ bermaksud bertaut rapat. Jadi, maksud interlok berdasarkan novel ini ialah integrasi atau perpaduan. Dalam novel ini, pengarang, iaitu Abdullah Hussain telah menggarap cerita yang menggambarkan kehidupan rakyat Malaysia yang berbilang kaum sekitar awal tahun 1990-an hingga 31 Ogos 1957 apabila Malaysia mencapai kemerdekaan daripada pihak British. Dalam jangka masa ini, perpaduan atau pertautan antara rakyat sangat penting untuk mencapai kemerdekaan dan seterusnya untuk membangunkan negara.
.
Oleh hal yang demikian itu, novel ini memaparkan tema tentang integrasi tiga kaum utama, iaitu Melayu, Cina dan India. Di sinilah konsep `interlok’ yang hendak digambarkan dalam keseluruhan novel ini. Ketiga-tiga kaum ini berusaha untuk menjalani hidup bersama sebagai rakyat dalam sebuah negara yang berdaulat. Novel ini berkemampuan untuk mengajar murid tentang erti penyatuan dan perpaduan seperti konsep 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri. Penggunaan bahasa yang bersahaja akan memudahkan murid untuk memahami novel yang menarik ini. Secara keseluruhannya, pemikiran , tema, persoalan, gaya bahasa dan teknik penceritaan yang digunakan dalam novel ini dapat menarik minat murid untuk membaca dan menghayatinya. (Dipetik daripada Kulit Novel `Interlok’ Edisi Sekolah)
.
Setelah novel Konserto Terakhir, kini buah tangan Abdullah Hussain yang kedua, iaitu `novel `Interlok’ pula terpilih sebagai bahan kajian untuk murid Tingkatan 5. Pelajar SPM amat bertuah kerana dapat membaca, mengkaji dan menelaah buah tangan Sasterawan Negara yang bermutu tinggi ini. Selaras dengan Gagasan 1Malaysia yang dikemukakan oleh Perdana Menteri, pemikiran Abdullah Hussain terlebih dahulu telah menjangkau konsep ini. Oleh hal yang demikian, pemilihan novel ini sebagai bahan kajian pelajar sekolah menengah sangat tepat. Secara tidak langsung, usaha kerajaan untuk meningkatkan perpaduan dalam kalangan rakyat akan tercapai.
Setiausaha Satu Gabungan Penulis Nasional (Gapena), Prof Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, bantahan yang dibuat pihak tertentu mewakili masyarakat India itu sebenarnya tidak bersandarkan kepada konteks kandungan novel sebaliknya berdasarkan aspek luaran yang jelas mempunyai maksud berbeza. “Mereka yang membaca novel secara keseluruhan akan memahami maksud disampaikan penulis. Tidak timbul isu perkauman atau cercaan kepada sesiapa kerana teknik penulisan digunakan ialah secara kenyataan yang dirakam. Oleh itu, ia selari dengan fakta sejarah,” katanya. Menurutnya, hanya satu perkataan sahaja digunakan untuk menyatakan apa yang dianggap kumpulan terbabit sebagai sensitif sedangkan ia adalah kenyataan dan bukan direka penulis untuk kepentingan peribadi.
.
Beliau berkata, Gapena merasa terpanggil menjelaskan isu ini kerana ia sudah berlarutan lebih sebulan dan tiada pihak tampil memberikan pandangan dan cadangan untuk menyelesaikan kemelut. “Sepatutnya, mereka perlu faham kenapa naskhah ini ditulis dan berterima kasih kepada Abdullah Hussain yang mengadakan kajian mendalam menghasilkannya. “Bukan hanya menyentuh bangsa tertentu, sebaliknya ketiga-tiga kaum terbesar di negara ini turut dijadikan bahan di dalam novel ini,” katanya pada satu sidang media di Rumah Gapena.
No comments:
Post a Comment