Wednesday, February 10, 2016

Ahmad Bashah Dilantik Menjadi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kedah

KUALA LUMPUR : Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah telah dilantik sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri (BPUN) Kedah yang baharu bagi menggantikan Datuk Seri Mukhriz Mahathir, menurut Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Tambah Tengku Adnan lagi, bagi jawatan Timbalan Badan Pengerusi Perhubungan pula disandang oleh Datuk Seri Haji Mahdzir Khalid, yang juga merupakan Menteri Pendidikan.

“Saya telah diarahkan oleh Presiden, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak untuk memaklumkan tentang perubahan jawatan dalam parti di peringkat negeri Kedah.
ALOR SETAR, 3 Feb -- Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah melambaikan tangannya pada sidang media di Bangunan UMNO Kedah hari ini. Ahmad Bashah bakal mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar yang baharu di Istana Anak Bukit esok. --fotoBERNAMA (2016) HAK CIPTA TERPELIHARA
“Saya juga ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada Datuk Seri Mukhriz Mahathir,” ujarnya lagi di dalam satu kenyataan akhbar yang dikeluarkannya di sini, hari ini.

Menurut Perlembagaan UMNO, jawatan Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Perhubungan dilantik oleh Presiden Parti sebagaimana yang dinyatakan di dalam Fasal 9.8.1 dan 12.5.

Pada minggu lalu, Ahmad Bashah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Kedah ke-12 di Istana Anak Bukit, Alor Setar bagi menggantikan Mukhriz Mahathir di hadapan anggota Jemaah Pemangku Sultan Kedah yang dipengerusikan Tan Sri Tunku Sallehuddin Sultan Badlishah.

Bekas Senator dan Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan itu antara pemimpin UMNO negeri yang paling kanan apabila menjadi anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Bakar Bata (dahulu Alor Merah) untuk lima penggal sejak 1995.

Untuk rekod, sebelum pilihan raya umum ke-13, Ahmad Bashah pernah menyandang sebagai Pengerusi BPUN Kedah dan berjaya merampas kembali negeri tersebut dari tangan pakatan pembangkang.

Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN

No comments:

Post a Comment