Monday, September 06, 2010

Golongan Muda Jangan Terpedaya Dakyah Perpecahan, Putar Belit 1Malaysia

KUALA LUMPUR, 3 Sept – Golongan muda di negara diminta agar tidak mudah terpedaya dengan dakyah-dakyah perpecahan yang dilakukan pihak tertentu yang turut memutarbelitkan konsep gagasan 1Malaysia.


Presiden Belia 4B Malaysia, Mua’amar Ghadafi Jamal berkata pihaknya sedar ada golongan yang cuba menterjemahkan gagasan 1Malaysia mengikut citarasa sendiri berdasarkan kefahaman sempit tentang konsep keadilan.

“Golongan ini tidak kiralah apa pun gelaran kepada mereka…komunis moden, pengkhianat bangsa atau sebagainya perlu ditolak sepenuhnya oleh golongan muda.

“Mereka ini adalah golongan yang sanggup menggadaikan apa saja termasuk keamanan, keharmonian dan perpaduan kaum yang selama ini menjadi kekuatan kepada kejayaan negara”, katanya kepada kepada laman webPemuda, di sini, hari ini.

Golongan tersebut tegas beliau lagi memang sengaja memutarbelitkan konsep 1Malaysia untuk mendapatkan kesamarataan yang tidak adil.

“1Malaysia menekan kesaksamaan dalam memberi keadilan. Kita ambil contoh kalau kita beri duit kepada empat keluarga mengikut kesamarataan. Maknanya kalau kita beri RM100, semua keluarga akan mendapat jumlah sama tanpa mengira jumlah isi keluarga berkenaan. Adakah itu satu keadilan?

“Dalam konteks rakyat di negara ini yang paling penting adalah kesaksamaan sepertimana yang terdapat dalam gagasan 1Malaysia”, ujarnya.

Justeru beliau memberi peringatan kepada pihak atau golongan terbabit agar sedar diri dan tidak cuba bermain api dengan membawa fahaman peribadi sempit untuk memecahbelahkan rakyat di negara ini.

“Hargai kemanan, keharmonian dan toleransi yang sedia ada. Jangan hancurkan apa yang ada demi cita-cita politik yang sempit.

“Perpecahan akan membuatkan negara berada dalam kucar kacir dan sekali ia berlaku kesannya cukup panjang dan sukar untuk diperbaiki”, katanya.

Oleh : Kazman Kamal

No comments:

Post a Comment