Monday, May 30, 2011

PRN Sarawak: Sasar Nak Bentuk Kerajaan Tapi Dapat Telur


Kita perlu ingat sasaran Pakatan Rakyat dalam pilihanraya Sarawak ialah untuk membentuk kerajaan negeri, bukan ada apa yang lain dari itu, bukan nak dapat keputusan lebih baik dari 2006, bukan nak tambah kerusi, bukan nak kurangkan majoriti BN dan apa segala yang lain, tapi semata mata nak bentuk kerajaan negeri.


Kalau tak perccaya cakap penulis, tengok balik arkib dalam portal ni cukup dan perhatikanlah bagaimana penyokong depa bagi respon.


Semuanya penuh keyakinan bahawa Pakatan Rakyat akan menang dan BN akan kalah dan terlungkup dalam pilihanraya kali ini. Siap dah keluar siapa dia Ketua Menteri yang baru, kabinet bagaimana dan sebagainya.


Bagi nak menunjukkan keyakinan itu, apabila hanya separuh dari pusat pengundian ditutup, Pakatan Rakyat dah mengisytiharkan kemenangan mereka walhal baru ditutup dan proses pengiraan baru bermula.


Jadi sah dan benarlah sasaran mereka hanya untuk menang dan membentuk kerajaan, tiada yang lain.


Tapi, cuba kita baca komen-komen blogger pro pembangkang sebaik keputusan diumum dan pemenang sebenar diketahui. Tak pasal-pasal sasaran menang tadi tu dah berubah jadi menambah bilangan kerusi dan sebagainya. Kononnya pertambahan bilangan kerusi Pakatan Rakyat kali ini memberikan tamparan hebat kepada pentadbiran Dato Sri Najib dan Ketua Menteri.


Sebagai contoh, Mustapha Ali dari PAS (yang kalah semua 5 kerusi itulah), dipetik sebagai berkata:-



Walaupun pihak pembangkang tidak dapat menawan Sarawak tetapi keputusan pilihanraya yang menyaksikan Barisan Nasional hilang banyak kerusi adalah satu tamparan hebat bagi BN”


Ptuiiih..pandai betul tukar cerita ya. Kita taulah BN hilang beberapa kerusi dibanding 2006 dan at least 2 top figure kecundang tapi itu adat dalam pilihanrayalah, ada kalah ada menang. Anyway, itu bukan isunya, isunya ialah Pakatan sasar apa tapi dapat apa?


Sasar kerajaan negeri tapi majoriti 2/3 pun tak boleh nak kurangkan, apa cerita?


Berbanding dengan BN yang sememangnya sasar untuk kekalkan majoriti 2/3 dan menguasai kerajaan negeri, yang mana kedua sasaran itu dah tercapailah walaupun hilang beberapa kerusi sana sini. Itu satu kejayaan jika nak dibandingkan dengan pembangkang.


Jadi penulis harap penyokong BN supaya jangan terikut-ikut dengan psikologi bodoh Pakatan Rakyat yang masih cuba nak menegak benang yang basah, tak percaya yang diri tu tak sekuat mana, sebaliknya hanya berharap pada isu-isu perkauman cina terutamanya untuk menambahkan kerusi.


Tapi penulis perasan satulah, blogger pembangkang semua kaput, makan gaji buta tapi satu sen pun tak boleh nak diharapkan. Balik balik bawak isu basi, isu fitnah, mana lah nak laku.


Hidup BN, pergi jahanam Pakatan Rakyat…


Dipetik daripada : mykpmu.net

No comments:

Post a Comment