Wednesday, June 15, 2016

Tony Tua Patut Bersekolah Di Sekolah Kebangsaan !! Mulut Kenalah Jaga Baik Baik

Isu papan tanda Cina Babi yang kononnya disebut oleh Dato Jamal Yunus merangkap Ketua UMNO Bahagian Sg Besar  yang telah dinaikkan oleh Dap pada minggu lalu kini memasuki episod seterusnya. Dap cuba mempolemikkan fitnah berkenaan dengan membuat sidang akhbar hari ini kununnya mempamerkan bukti video bahawa secara jelas bahawa Datuk Jamal telah menggelar bangsa cina dengan cina babi.

Video berkenaan menunjukkan segelintir orng dari kumpulan baju merah  yang pernah membuat perhimpunan pada masa lalu telah memanggil cina babi hasil sentimen yang perkauman yg meluap2 akibat mereka tercabar dengan sikap caunavis dap sebelum ini. Pada waktu itu jelas bukan sahaja perkataan itu tidak diucapkan oleh Datuk Jamal malah Datuk Jamal sendiri tiada di situ dan diluar pengetahuan beliau.

Kemudian ianya telah diulas oleh Datuk Jamal dalam satu sidang media apabila ditanya oleh wartawan tentang hal itu. Datuk Jamal menyatakan tidak mengetahui perkara ataupun video berkenaan dan beliau tidak tahu menahu mengenai soal itu.

Datuk Jamal mengatakan bahawa perkataan babi adalah sensitif bagi orang melayu kerana haram dan tidak bagi orang cina kerana babi adalah makanan buat mereka. Sememangnya benar dan wajar dap tak perlu sensitif dengan babi kerana walaupun binatang itu kotor dari fakta sains ia tetap lazat bagi mereka. Jelas kali kedua apabila Tony Pua memainkan semula video berkenaan dan  cuba menyakinkan mereka yg berada disidang akbar berkenaan bahawa Datuk Jamal  mengatakan bahawa cina babi sedangkan beliau hanya highlightkan perkataan makanan disitu. Takkan sensitif dengan makanan sendiri itu dimasudkan oleh Datuk Jamal. Lagi pun jika kesensitifan babi bagi orang melayu ini pun memang sesuai dipadankan dengan sikap Dap..

Tony sepatutnya ulang berlajar  bersekolah di sekolah kebangsaan agar dapat belajar semula dan mendalami Bahasa Melayu yg mudah ini. Elok benar jika pakar putar alam Dap ini menggunakan masa berkempen dlm #prksungaibesar mencari kembali telurnya yg hilang mungkin dimakan oleh babi apabila berdolak dalih isu debat 1MDB dengan Arul Kanda yang lalu bukannya memutar belitkan kenyataan orang lain semata2 mengharapkan sokongan kaum cina pada calon harapan. 

Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN

No comments:

Post a Comment