Monday, October 17, 2011

Bajet 2012: Terima Kasih Datuk Seri Najib Dan Kerajaan BN!!


Maaf, maaf, maaf.


Penulis terlewat sedikit menulis berita bajet ini kerana perlu buat banyak analisa dan penelitian tentang input-input yang diberikan Perdana Menteri dalam pembentangan petang tadi (atau semalam semasa artikel ini disiarkan).


Berbeza dengan bajet Pakatan yang tak masuk dek akal, disamping tidak ada merit whatsoever untuk dilaksanakan, bajet nasional yang dibentang Perdana Menteri ini adalah yang realistik dan memberi menafaat sebenar kepada rakyat, bukan janji kosong dan berdegar-degar macam di pihak yang satu lagi.


Paling memeranjatkan penulis ialah kerajaan akan beri bantuan sebanyak RM 500 kepada keluarga berpendapatan isi rumah RM 3,000 ke bawah dan sudah pasti ini juga melibatkan penyokong Pakatan yang siang malam kerjanya mengutuk kerajaan tapi tang terima bantuan, semua pun sapu dan sanggup buat apa saja.


Betul-betul takde maruah.


Begitu juga halnya dengan harga-harga barangan keperluan seperti beras, tepung, minyak masak dan lain-lain yang diberi peningkatan subsidi oleh kerajaan, semua rakyat pun menikmati. Semua ini adalah tambahan kepada subsidi sedia ada dalam bentuk subsidi petrol yang mencecah RM 16 billion.



Sekolah pun tak payah bayar yuran tahun depan, free. Ini adalah lanjutan daripada buku teks percuma dan sebagainya yang diberikan kerajaan BN sebelum ini. Faedah ini yang paling penting sebab rata-rata pun ada anak bersekolah dan berapa besar punya beban terlepas bila dengar pengumuman ini. Kalau ada yang kondem jugak, memang dasar tuli dan bebal, tak boleh buat apa.


Dalam diam kan, kali ini penulis rasa Perdana Menteri benar-benar buat keputusan yang tepat ke denyut nadi rakyat. Pakatan yang selama hari ini dok main isu, akan ternganga seketika dan merombak semua propaganda sedia ada berkenaan harga barangan ini.


Memang, semua pun wang yang dibelanjakan kerajaan dalam bajet kali ini adalah wang rakyat, termasuklah subsidi air yang diberikan Pakatan di Selangor (yang dibangga-bangga sangat dek para balaci), itupun dibiayai dengan duit rakyat juga.


Tapi yang penting tu bagaimana kerajaan menguruskan duit rakyat ini dengan baik dan memberi semula kepada rakyat dalam bentuk peningkatan subsidi dan faedah-faedah lain yang mampu menjana ekonomi.


Dan kalau dibandingkan dengan bajet bayangan Pakatan, jelas bajet Perdana Menteri lebih menarik disamping boleh dilaksanakan.


Penulis yakin Perdana Menteri sudah punyai formula bagaimana untuk mengatasi masalah kenaikan harga mendadak barangan keperluan. Termasuk diantaranya ialah mencari duit untuk membiayai semua subsidi ini tanpa membankrapkan kerajaan dalam masa yang sama. Penubuhan kedai 1Malaysia yang menjual barang keperluan lebih murah dari harga pasaran biasa adalah bukti kepada cakap penulis itu.


Banyak sebenarnya ‘hadiah’ dari Perdana Menteri kepada rakyat untuk kita semua menikmatinya. Penulis nak mengulas satu-satu disini pun hanya menambah kepada yang sedia banyak. Yang penting memetik mana yang lebih membantu rakyat dan mengulas dari segi politik.


Yang tidak kurang penting juga, Pakatan seperti biasa dijangka akan mengkondem semua usaha baik kerajaan BN walaupun dalam hal memberi menafaat kepada rakyat. Itu menunjukkan pembangkang di negara juta tiddak matang dari esegala segi. Tak kisahlah berapa berkebajikan pun bajeet itu.


Dalam dia kondem, tidak pula dia menghasut penyokongnya untuk menolak semua pemberian tersebut – macam yang penulis sebut di atas, tidak bermaruah.


Kesimpulan penulis, berapa bilion pun wang, berapa banyak pun projek pembangunan dan berapa ratus juta peruntukkan, soalan yang penting kepada semua rakyat jelata diakhir hari (end of the day) ialah ”Apa yang aku dapat?”, dan dengan pembentangan bajet Perdana Menteri semalam, jelas, semua rakyat menikmati buah tangan yang dijanjikan Perdana Menteri dalam bajet kali ini.


Syukur kepada Tuhan, Terima kasih Datuk Seri, Terima kasih BN, Terima kasih UMNO


Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment