Monday, October 17, 2011

Syukur, Mahkamah Batal Sapina Ke Atas Perdana Menteri


Penulis benar-benar percaya yang Mahkamah di Malaysia memang adil dan tidak mudah termakan dengan agenda politik mainan Pakatan, terutama sekali Anwar Ibrahim. Cukup-cukuplah perbicaraan yang sebegini mudah memakan masa sehingga menjengah 3 tahun untuk saksi pertama memberikan keterangan.


Keadilan itulah yang ditejermahkan dalam keputusan petang tadi bila mana Mahkamah Tinggi, Kuala Lumpur menolak permohonan Anwar untuk memanggil Perdana Menteri dan isteri sebagai saksi.


Memang dari awal pun seluruh rakyat Malaysia melihat Anwar sekali lagi cuba bermain politik dengan mensapina Perdana Menteri. Proses sapina yang sepatutnya digunakan untuk mencari keadilan, disalahgunakan oleh Anwar untuk bermain politik busuk yang tak berkesudahan.


Dendam Anwar kepada Perdana Menteri pun bukan suatu rahsia umum. Sudah macam-macam yang cuba dibuat Anwar untuk memalukan Perdana Menteri dengan penciptaan kisah-kisah sensasi yang tidak masuk akal. Dari pembunuhan model Mongolia sehingga kepada pembelian peralatan pertahanan.


Hakim Datuk Zabidi Mohamad Diah memang benar apabila membuat keputusan bahawa Anwar gagal menunjukkan dimana relevannya memanggil Perdana Menteri dan isteri sebagai saksi.


Hanya sebab pengadu bertemu dengan Perdana Menteri (ketika itu Timbalan Perdana Menteri) 2 hari sebelum kejadian liwat yang didakwa berlaku pada 26hb Jun 2008, ia bukanlah satu perkara ’kuat’ kenapa Perdana Menteri perlu memberi keterangan di mahkamah.


Pertuduhan yang dikenakan ke atas Anwar ialah tuduhan meliwat Saiful Bukhari pada tempat dan masa yang disebutkan di dalam pertuduhan. Benda-benda lain itu tidak berkaitan. Bukan Perdana Menteri atau sesiapa yang meletakkan sperma Anwar di dalam dubor Saiful tapi Anwar sendiri, jadi peliknya kenapa nak panggil Perdana Menteri pulak?


Perdana Menteri juga tidak ada kaitan dengan proses tangkapan dan pengesahan forensik ke atas sampel dari dubor Saiful.


Dan fakta paling penting yang kita semua perlu tahu, sebelum 26 Jun 2008, Saiful sudah diliwat Anwar beberapa kali pun. Yang 26hb itu buktinya masih ada lagi dan terpelihara dengan baik, maka itulah tarikh keramat itu saja yang dinyatakan dalam pertuduhan. Takkan itupun Anwar tak boleh nak pertahankan diri kalau benar tak bersalah?


Begtu juga dengan soal-soal lain yang berkaitan. Ada beberapa orang lagi yang ditemui Saiful sebelum lapuran polis dibuat, kenapa Perdana Menteri saja yang dipanggil untuk memberi keterangan?


Penulis jangka, semua inilah faktor-faktor yang mendorong Hakim bicara untuk membatalkan sapina yang dipohon Anwar. Ia langsung tidak ada kaitan dengan takut dan sebagainya sebab memang dari segala segi pun Perdana Menteri dan isteri tidak terlibat dengan perbuatan liwat tersebut.


Sekarang tinggallah Anwar terkonteng-konteng untuk mempertahankan dirinya. Penulis diberitahu yang Karpal Singh sebagai ketua peguam bela pun sudah tidak berapa minat untuk mempertahankan Anwar kerana kenyataannya baru-baru ini yang menyokong hudud Nik Aziz.


Selamat masuk ke Bamboo River…


Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment