Monday, October 17, 2011

DUMC: PAS Nak Laksana Hudud Tapi Sokong


Ada banyak versi tentang perlaksanaan hudud sekarang di pihak Pakatan. Asal kata dah setuju tak laksana tapi Nik Aziz berkeras nak laksana, siap adakan road tour seluruh Kelantan untuk explain kepada rakyat mengenai hudud. Terbaru, LGE kata yang penulis quote “Pakatan Bersetuju Untuk Tidak Bersetuju” dalam soal perlaksanaan hudud.


Apa sekalipun, soalnya nak laksana ke tidak hudud ni? Di pihak PAS, penulis yakin yang hudud akan tetap ‘disebut’ oleh PAS untuk dilaksanakan sementara komponen lain dalam Pakatan akan tetap menentang perlaksanaan hudud. Cuma cara mana menggunakan ayat sajalah, laksananya tidak juga.


Dalam isu cubaan memurtadkan orang Islam di gereja DUMC ini, penulis ada sedikit keliru. Keliru yang penulis maksudkan ialah macam mana PAS nak laksana hudud di Kelantan tapi dalam masa yang sama PAS sokong cubaan murtad di gereja DUMC, terletak dalam negeri Selangor?


Ada satu versi kata bukan cubaan sebaliknya memang kesemua orang melayu Islam dalam gereja tersebut sudah pun murtad dan upacara itu diadakan untuk meraikan kemasukkan mereka ke dalam kristian!!


Mana-mana versi sekalipun, PAS nampaknya bermati-matian menyokong usaha tersebut. Sehingga ke tahap pemimpinnya sendiri pun dibelasah juga kerana mempertahankan pemeriksaan yang dijalankan oleh pihak JAIS.


Tapi isu disini bukan soal pemeriksaan tapi memurtadkan orang Islam yang mana bukan setakat menyalahi agama malah menyalahi perlembagaan Malaysia dalam bab Mengembangkan Agama Lain di Kalangan Orang Islam.


Ini kang jangan ada yang sawan ya, maklum berpuluh tahun zikir perlembagaan penjajah, perlembagaan Lord Reid tapi rupanya perlembagaan inilah yang tidak membenarkan agama lain disebar dikalangan orang Islam….dashyat tu.


Apa yang berlaku di DUMC itu jelas. Murtad atau cubaan memurtad berlaku itu BENAR, PAS menyokong murtad juga BENAR, PAS mengutuk JAIS yang cuba menghalang cubaan memurtadkan orang Islam juga BENAR. Dah semuanya benar, dimana kedudukkan PAS dalam soal nak melaksanakan hudud? Penulis ringkaskan begini sajalah:-


Murtad adalah satu jenayah yang boleh dikenakan hukum hudud.


Hudud di Malaysia ni nak dilaksanakan oleh PAS kalau Pakatan menang pilihanraya besok


Tapi PAS sokong usaha murtadkan orang Islam di DUMC.


Faham ke tu? Sengaja penulis aturkan begitu, kalau tidak sampai kesudah tak fahamnya apa yang cuba nak disampaikan. Sebenarnya hukum hudud itu tidak konfius, yang mengkonfiuskan ini ialah PAS dan Pakatan.


Ketika penulis mula-mula menceburi politik dulu, tak pernah dengar bahawa hudud boleh ditangguhkan perlaksanaannya kalau boleh mendatangkan mudarat (seperti mana ustaz-ustaz upahan PAS cuba dakyahkan kepada masyarakat). Semua ini baru sekarang saja kedengaran, dulu tak pernah ada pun. Ketika dan masa itu siapa tak laksana hudud, hukumnya kafir dan murtad – tidak ada dakwa dakwi lagi dah.


Tapi hari ini berbeza. PAS yang nak sangat laksana hudud di Kelantan itu sebaliknya menyokong tindakan memurtadkan orang Islam di Selangor.


Siapa bijak pandai dalam ni yang boleh terangkan kepada penulis, bagaimana PAS nak laksanakan hudud sedangkan murtad di Selangor dapat sokongan penuh PAS?


Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment