Monday, October 17, 2011

DUMC: Isunya Bukan Titah Tapi Cubaan Murtad Memang Berlaku


Sebagai mukadimah, gambar diatas petikan twitter Edmund Bon, salah seorang peguam yang mewakili orang Islam yang cuba di murtadkan pihak DUMC dalam satu kejadian pada Ogos lepas – bukti, cubaan murtad memang berlaku dan gereja terbabit mendapat sokongan penuh PAS, DAP dan PKR yang memerintah Selangor (kecuali seorang).


Edmund Bon adalah seorang peguam pro Pakatan dan banyak mengendalikan kes-kes berkaitan pemimpin Pakatan, antaranya ADUN Sri Muda, Shuhaimi Shafie dalam isu penderhakaan kepada Sultan Selangor.


Sengaja penulis sebut tu sebab sat lagi ada pulak kata Edmund Bon dibayar UMNO untuk menulis sedemikian dalam twitternya.


Malah, penulisan hari ini juga berkisar kepada penderhakaan yang bakal berlaku dalam isu DUMC ni lanjutan daripada titah baginda Tuanku sehari dua lepas.


Banyak pihak bagi pandangan berkenaan dengan titah kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Sharifuddin berhubung laporan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) berkenaan dengan pemeriksaan (bukan serbuan) ke atas sebuah gereja yang didakwa cuba memurtadkan orang Islam.


Apa pun pandangan, itu adalah hak masing-masing untuk bercakap tapi sebagai Ketua Agama bagi negeri Selangor, baginda Tuanku mempunyai tanggungjawab kepada isu-isu berkaitan Islam dalam negeri Selangor.


Disamping hak untuk menerima atau menolak penemuan yang disebut dalam laporan tersebut dan seperti mana yang semua sudah sedia maklum, baginda berpuas hati bahawa cubaan murtad memang berlaku dan JAIS bertindak betul apabila mengadakan pemeriksaan di gereja tersebut pada Ogos.


Tapi penulis lihat banyak pihak cuba mengalih tumpuan (dan sanggup menerima risiko tindakan undang-undang) apabila mempertikaikan titah Sultan berhubung dengan perkara di atas.


Persoalannya kenapa pihak-pihak ini sanggup menerima risiko besar dengan menolak penemuan yang dibuat (wujudnya cubaan memurtadkan orang Islam) sebaliknya memilih untuk berkonfrantasi dengan Sultan yang memerintah menggunakan medium politik?


Memang titah yang dikeluarkan kebawah duli Sultan mempunyai persoalan undang-undang, tapi jangan lupa, cubaan memurtadkan orang Islam itu lebih besar persoalan undang-undangnya walaupun tidak cukup bukti untuk dibawa ke mahkamah.


Kenapa tidak bahas dan lihat permasalahan itu (cubaan murtad) dari segi undang-undang, kenapa pilih titah?


Penulis simpulkan, manusia laknat seperti Aziz Bari ini sengaja memilih untuk mencabar dan mempersoal titah tuanku kerana nak menutup cubaan nak murtadkan orang Islam tadi. Dengan kerajaan Selangor yang dikuasai Pakatan (PAS antara komponennya) sudah awal-awal memilih untuk menyokong pihak gereja, ia dikhuatiri boleh menjejaskan undi orang Islam kepada komponen Pakatan yang memang sudah sedia terjejas sekarang.


Dari dulu pun Pakatan tidak benar kita bercakap tentang cubaan murtad, yang depa suka nak cakap ialah soal prosedur, soal ceroboh gereja dan sebagainya. Malah ‘pemeriksaan’ pun depa sebut ‘serbuan’. Semuanya sebab apa? Sebab nak tutup isu cubaan murtad oleh pihak gereja ini tadi.


Sekadar nak menyatakan bahawa isu DUMC ini tidak pernah mati seperti mana anggapan banyak pihak. Tidak berbicara mengenainya bukan sebab isu dah mati tapi membiarkan proses sepatutnya berjalan dengan sendiri, bila proses dah berakhir dan siapa patut bercakap dah bercakap, barulah kita pulak masuk.


Ooohhh..percayalah, artikel ini hanyalah permulaan, akan ada banyak lagi yang menyusul dan semuanya memang menjurus kepada sokongan Pakatan kepada murtad. Kalau tak kena gaya, silap-silap dengan Nik Aziz sekali tumbang.


Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment