Monday, October 17, 2011

Bob Lokman Ditahan Jais, Tiada Tauliah Ajar Agama


Bob Lokman buat hal lagi. Tak habis-habis nak cetus kontroversi. Tidak cukup meninggalkan dunia hiburan yang padanya ‘melalaikan’ ini (sedang dia sendiri ‘kembang’ dengan hasil darinya) untuk menyertai parti PAS (konon nak cari keredhaan tuhan), kini dia ditangkap JAIS kerana mengajar agama tanpa tauliah.


Untuk jadi peguam paling minimum belajar 4 tahun. Untuk jadi doktor, minimum belajar 6 tahun. Tapi berapa lama masa diperlukan mendalami Islam sebelum masyarakat boleh iktiraf seseorang individu itu sebagai ustaz, layak mengajar agama dan sebagainya?


Pada pengamatan penulis lama, makan masa bertahun juga. Yang penting, tak cukup setakat masuk PAS dan ubah cara berpakaian.


Dulu bolehlah. Asal pakai serban dan boleh cakap arab sikit-sikit orang dah panggil ustaz, ber’ana’ dan ber’ente’. Zaman hari ini dah berubah dah. Tahap pendidikkan rakyat semakin tinggi dan tidak mudah tertipu dengan lakonan-lakonan semua ni.


Lebih lagi latar belakang bekas individu popular macam Bob Lokman mudah sangat untuk diperolehi, lagilah tak mudah rakyat nak tertipu. Apa kelayakannya, apa track recordnya, dimana dia mengajar dulu, apa yang diajarnya, semua ini persoalan yang perlu badan pengawal, macam di Selangor JAIS, untuk tentukan. Sebab itu ada surat tauliah.


Setakat nak bagi ceramah politik dan selang-seli dengan nyanyian syok sendiri, itu bolehlah diterima, tapi kalau sampai tahap nak mengajar agama, itu macam melampau sangat.


Sedangkan bekas mufti macam Dr. Maza pun pernah diambil tindakan sebab tidak punya tauliah untuk mengajar agama di Selangor. Itu bekas mufti tu, apatah lagi Bob Lokman yang tak tahu hujung pangkal kelayakannya dalam bidang agama.


Penulis tak mahu sentuh peribadi Bob Lokman dulu, soal dia bergelumang dengan dunia hiburan dulu (yang kini dianggapnya ‘haram’), gagal mendidik anak dan sebagainya sebab pada penulis manusia hipokrasi macam ini berlambak dalam PAS.


Malah ada orang bahagian pendaftaran keahlian PAS maklumkan pada penulis, kalau individu tu tak hipokrit, tak cukup ‘haul’ untuk jadi ahli PAS (melawak saja).


Nasib baik Anwar tak masuk PAS setelah disingkir dari UMNO pada 1998, kalau tidak buta saja kita panggil dia Ustaz Anwar – tambahan kepada gelaran Syeikh Al-Jubori yang diangugerahkan Mat Sabu setahun sebelumnya. Macam mana nak panggil peliwat sebagai ustaz ya?


Tapi itu memang tarikan PAS zaman berzaman untuk menarik orang menyertai pertubuhannya, janjikan gelaran yang baik-baik sehingga ke tahap jaminan masuk syurga – pedulilah apa pun latar belakang orang tersebut sebelum masuk PAS.


Memang golongan rosak otak, tapi peliknya ramai yang percaya, Bob Lokman tidak terkecuali.


Penulis serahkan kepada pihak berkuasa agama JAIS (yang menang pertarungan dengan kerajaan Selangor dan PAS yang menyokong cubaan murtad orang Islam di DUMC), untuk menentukan tindakan terhadap Bob Lokman. Cuma yang penulis harapkan JAIS perlu dibenar bebas dalam menentukan tindakan, bukan atas campur tangan politik Pakatan, macam kes Mat Sabu ditangkap khalwat lebih 16 tahun dulu.


Dan yang penting, mesej kepada yang bercita-cita menjejaki tindakan Bob Lokman – jangan harap boleh mengajar agama kalau setakat masuk parti PAS.



Dipetik daripada : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment