Sunday, December 13, 2009

Justice, KPI and The Malaysian Bar Council

Kerajaan Persekutuan sedang berusaha untuk memperbaiki perkhidmatan dan pentadbiran mereka di semua peringkat supaya semua rakyat dapat menikmati dan merasakan apa yang mereka perlukan dan tunggukan dengan cepat, saksama, sama rata dan adil.
.
Untuk mencapai hasrat di atas PM dan Kabinet telah bersetuju mengadakan KPI bagai semua Kementerian, Jabatan dan Agensi termasuklah Jabatan Kehakiman - mengadali dan menghakami kes-kes jenayah dan civil. Dan perkara ini telah pun dibahas dan dibincangkan di Parlimen baru-baru ini.
.
Saya berpendapat apa yang diusahakan oleh Hakim Negara supaya semua kes diadali dengan secepat mungkin adalah satu usaha yang murni - in the interest of justice and the public and the rakyat.
.
Kerap kali kita mendengar dan membaca lapuran-lapuran dimana mangsa (victims) dalam kes-kes jenayah/civil, trafik dll tidak dapat diselesaikan di Mahkamah dengan segera kerana kes-kes tersebut ditangguhkan oleh kerana beberapa sebab dan antaranya ialah peguam meminta penanguhan demi penanguhan.
.
Keadilan (justice) bukan hanya untuk orang yang di TUDUH tetapi pada saya KEADILAN (justice) ialah untuk mangsa - mangsa yang kena curi, kena samun, kena rogol, kena tipu, kena liwat dll. Mangsa dan ahli keluarga, saudara-mara juga menunggu KEADILAN (JUSTICE).
.
Polis, MACC dll pegawai penguatkuasa, pendakwa raya dll yang terlibat dalam menyiasat kes, mendakwa dan menjalankan perbicaraan juga perlukan KEADILAN (JUSTICE) - keadilan dalam menhgabiskan masa dan waktu kerja serta wang ringgit untuk perbicaraan kes-kes tersebut.
.
Keadilan (justice) juga perlu dilihat tentang wang pembayar cukai yang digunakan untuk membayar gaji dan elaun saksi-saksi yang perlu datang untuk menghadzirkan diri di Mahkamah setiap kali saksi di subponea untuk hadzir Mahkamah dan pempaziran masa, tenaga dan wang ringgit setiap kali kes ditangguhkan.
.
Pada saya "Malaysian Bar opposes judges obsession for speedy case disposal" tidak memandang berat dan tidak memehak kepada kehendak dan hasrat majoriti rakyat dan Kerajaan.
.
Adakah Presiden Majlis Peguam Malaysia memehak kepada pehak parti Pembangkang (Pakatan Rakyat) dan kepada keadilan bagi mereka yang dituduh sahaja dan tidak kepada mangasa penjenayah, kes trafik seperti fatal accdents(kemalangan jalan raya yang menyebabkan kematian) dan keluarga mereka yang juga mahukan KEADILAN (justice) - yang salah dibicarakan, diadali dan dihukum segera dan mangsa dibayar pampasan dan gantirugi?
---------------------------
NST - 13-12-2009
Malaysian Bar opposes judges obsession for speedy case disposal

2009/12/12
.
KUALA LUMPUR, Sat: The Malaysian Bar today opposed the over emphasis on measuring the numerical cases rate disposal through the use of Key Performance Indicators (KPIs) which it said was a recent trend in the judiciary.
.
Its president K.Ragunath said fairness and overall quality of justice had been sacrified due to the obssesion for speedy disposal of cases and reliance on KPIs.
.
"The Malaysian Bar calls upon the Chief Justice to immediately review the implementation of the present initiative, and to work with the Bar so as to emphasise quality and integrity over quantity in the administration of justice and to ensure that justice is in no instance sacrificed in any obsession for speed or expediency," he told a news conference after chairing an extraordinary general meeting (EGM) of the Malaysian Bar here today.
.
Two motions were passed at the EGM; one on the issue of the KPIs proposed by Ragunath and Tommy Thomas, and the second on parking lots at every court complex, by Jason Kay.
.
The motion on the KPIs was moved after the Bar received complaints from its members on the recent trend which they described as "no matter what, cases in court must go on and no postponement would be allowed." - Bernama

No comments:

Post a Comment