Sunday, August 07, 2011

Isu Gereja: Terbuka Yang Tertutup


Dalam hal keterbukaan ini, Pakatan Rakyat adalah pihak yang paling mahu dilihat menyerlah. Banyak perkara yang dilaksanakan mereka cuba digambarkan sebagai transperent dibanding dengan amalan oleh kerajaan terdahulu.


Di Selangor sebagai contoh, pengenalan Freedom of Information Enactment Bill dimomokkan sebagai bukti dan tanda bahawa Pakatan Rakyat adalah lebih terbuka dalam semua hal dan tidak menyorokkan apa-apa maklumat daripada pengetahuan rakyat.


Bagaimanapun, dalam isu penyebaran agama Kristian di kalangan orang Islam yang dikesan berlaku di Gereja Methodist Damansara Utama, Khalid Gagap mengarahkan semua ahli Exconya menutup mulut!!!!


Eh, apasal nak kena tutup mulut pulak?


Rakyat di serata Malaysia menanti dengan penuh minat apa yang sebenarnya berlaku disitu. Dari laporan akhbar yang diperolehi, ada yang kata majlis makan malam aka berbuka puasa.dan ada yang kata majlis keagamaan


Paling mengejutkan penulis, diantara orang Islam yang hadir pulak dipetik mengatakan itu aktiviti gereja sebagai balasan bantuan yang diberikan mereka kerana mereka ibu tunggal, tiada yang dapat membantu. Tapi dakwanya masih kekal beragama Islam.


Dalam hal ini siapa yang lebih arif dan dinanti makluman mengenainya kalau tidak pimpinan kerajaan negeri, dah kalau depa pun mulut kena tutup, siapa pulak yang nak dirujukkan perkara ini. Polis dalam hal ini hanya membantu operasi yang dijalankan JAIS – agensi dibawah kekuasaan negeri Selangor.


So tak boleh nak rujuk kepada pihak polis.


Kita semua nak tahu, penulis juga nak tahu, apa sebenarnya yang berlaku? Bagaimana negeri yang ‘berkebajikan’ macam Selangor tapi ada antara orang Islam yang terpaksa meminta bantuan dan perlindungan daripada gereja?


Apa jadi Baitulmal Selangor, apa jadi Zakat, apa jadi JKM? Kenapa mesti sampai minta bantuan gereja? Semua ini memerlukan penjelasan dari kerajaan Negeri.


Jadi kita secara rasmi persoalkan kewajaran Menteri Besar mempromosikan keterbukaan di satu pihak tapi di kalangan anggota pentadbiran mereka sendiri, Menteri Besar gagap mengamalkan dasar tertutup?


Alasan nak menyembah kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor itu bukan alasan. Menghadap, bila-bila pun boleh, tanggungjawab kepada rakyat ini yang lebih utamanya. Penulis rasa ramai orang Islam tertutamanya berasa kesal dan malu dengan tindakan segelintir saudara mereka di Selangor yang sanggup menggadai akidah demi bantuan yang tidak seberapa.


Kenapa jadi begitu dan apa tindakan kerajaan negeri?


Tambahan pula kerajan Selangor bertopengkan Khalid Samad adalah pihak yang paling kuat mahu perkataan Allah swt digunakan di dalam gereja. Semua ini kalau tak dijelaskan dengan segera hanya akan menimbulkan kesan yang tidak baik kepada keselamatan negara sebab ia secara jelas mencabul perlembagaan Malaysia dalam hal menyebarkan agama bukan Islam dikalangan orang Islam.


Para blogger projek RM 10 juta Pakatan nak cover macam mana pun majlis tu, tetap persepsi rakyat ialah itu adalah majlis keagamaan sebab dibuat dalam bangunan kgereja, dan bila ada orang Islam menyertai, ia sudah menjadi majlis nak memurtadkan orang Islam.


Kononnya juga ada yang kata tindakan Khalid ni bagi mengelakkan pertembuan sesama sendiri para Exconya. Untuk pengetahuan, separuh ahli Exco Selangor adalah terdiri daripada orang Kristian manakala separuh yang lain itu walaupun beragama Islam tapi dari jenis yang taksub kepada wang dan kuasa sehingga sanggup gadai apa sahaja.


Jadi faham sajalah siapa yang akan menang dalam isu ini nanti ddan siapa pula yang bakal terkorban.


Dipetik daripada : www. mykpmu. net

No comments:

Post a Comment