Wednesday, August 10, 2011

Jangan Jual Agama Kerana Politik.


Apabila pihak berkuasa Agama di negeri Selangor melakukan pemeriksaan di sebuah Gereja atas aduan terdapat usaha memurtadkan umat Islam, banyak pihak yang tertunggu-tunggu respon dari badan-badan pertubuhan politik Islam dan juga NGO-NGO Islam.


Malangnya, pihak yang selama ini mengaku berpolitik diatas landasan Al Quran dan Sunnah tersebut lebih mengutamakan politik dari menjaga aqidah umat Islam di negara ini. Mereka dilihat berdolak dalik didalam menyatakan pendirian berhubung kejadian itu biarpun pihak berkuasa agama Selangor membawa bukti-bukti yang sah.


Dikala umat Islam memandang serius isu ini dan tak senang dengan apa yang cuba dilakukan oleh pihak Gereja terbabit, kepimpinan tertinggi parti politik tersebut mengambil sikap sebaliknya dengan mengatakan ianya satu usaha sabotaj dari musuh politik untuk memalukan dan menjatuhkan maruah parti mereka.


Kenapa pula ini yang berlaku disaat sepatutnya semua umat Islam bersatu menentang ancaman baru dari pihak kafir yang cuba untuk merosakkan aqidah umat Islam di negara ini? Janganlah hanya kerana politik, kita sanggup menjual agama kerananya. Apakah berbaloi meringankan urusan agama hanya kerana mementingkan urusan dunia?


Syukurlah kini pelbagai pihak dikalangan NGO-NGO Islam mula menyatakan sokongan mereka terhadap apa yang dilakukan oleh pihak berkuasa agama di Selangor terhadap Gereja tersebut. Tindakan ini dilihat telah meningkatkan suara dikalangan umat muslim kepada usaha membela agama.


Jika difikirkan, tindakan memutarbelitkan fakta kejadian ini adalah sesuatu tindakan yang memalukan umat Islam. Isu sebenarnya disini ialah berkaitan dengan usaha pihak Gereja yang mahu memurtadkan umat Islam. Tetapi kenapakah hal betul atau tidak tindakan pihak berkuasa agama menyiasat tempat kejadian pula yang jadi pertikaian?


Semua ini langsung tak membantu mahupun merungkaikan permasalahan yang kita hadapi sekarang. Sebaliknya, ia akan menambahkan lagi kekeliruan dikalangan umat Islam dan juga juga menimbulkan perpecahan dan ketegangan diantara sesama rakyat berbilang kaum dalam negara.


Gambaran salah diberikan mengenai siasatan pihak berkuasa agama seolah-olah sengaja dibuat demi untuk menjaga kepentingan politik sesetengah pihak. Jika usaha pihak berkuasa agama ini disifatkan sebagai satu pencabulan terhadap rumah ibadat bukan Islam, bagaimana pula dengan bukti-bukti yang menunjukkan usaha pihak Gereja yang mahu memurtadkan kaum muslim?


Malang bagi kita kerana semua putar belit dan juga tipu helah ini dilakukan sendiri oleh pemimpin yang beragama Islam demi menjaga undi yang diberikan oleh pihak kafir kepada mereka semasa pilihanraya. Besar sangatkah undi-undi tersebut jika mahu dibandingkan dengan kewajipan mempertahankan agama?


Oleh itu, semua tindakan-tindakan yang mengusutkan lagi keadaan serta campurtangan politik ini harus dihentikan segera. Ia demi kepentingan aqidah umat Islam yang semakin hari semakin terancam akibat dari perancangan jahat pihak kafir.


Sifat apologetic pemimpin-pemimpin politik yang kononnya berjuang berlandaskan Islam juga tak perlu wujud kerana isu agama bukan boleh dijadikan mainan politik. Berkatalah yang benar walaupun ianya pahit untuk ditelan.


Dipetik daripada : www. mykmu.net

No comments:

Post a Comment