Monday, February 03, 2014

Tiba-Tiba Anwar Ibrahim Jadi Peminat Nombor 1 Bola Sepak Selangor

3 Februari 2014


anwar-bola

Politik memang luar biasa. Dalam politik ular boleh makan naga. Dalam Politik cicak mengkarung boleh jadi raja. Jadi tiada apa yang mustahil dalam dunia politik yang ditafsirkan oleh George Orwell, melalui bukunya Animal Farm, sebagai cerminan sifat kehaiwanan dalam manusia.

Justeru tindakan untuk menjadikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor bukanlah sesuatu yang luar tabie dalam konteks kerangka pemikiran politik. Apatah lagi bila ia dilakukan oleh seorang tokoh politik hebat di Malaysia seperti Anwar Ibrahim. Sama ada mahu mengakui atau tidak, Anwar Ibrahim merupakan tokoh politik negara paling dinamik dari segi pemikiran dan tindakan politiknya.

Machiavelli Pasti Tabik Pada Anwar

Jika Machiavelli masih hidup, beliau mungkin akan merasa kagum bahawa ada manusia politik yang berupaya mencerna dan mengaplikasikan falsafah politiknya selama berpuluh tahun dengan jayanya.
Hakikat Anwar Ibrahim bermula sebagai pelajar yang bersifat sosialis, kemudiannya berubah kepada politik Islam dalam Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) yang cenderung dengan perjuangan Islam Pas.

Bagaimanapun Anwar Ibrahim berubah 180 darjah dengan menyertai UMNO sebuah parti berasaskan kebangsaan (nasionalis) yang dikecam oleh beliau sebagai parti bersifat “bourgeois” dan tidak mementingkan masyarakat bawahan.

Penyertaan beliau kepada UMNO merupakan satu tindakan politik yang sangat licik dan bijak kerana menyedari bahawa beliau hanya boleh mencapai kejayaan melalui UMNO dan Barisan Nasional. Dalam masa tidak sampai 15 tahun, beliau berjaya menjadi Timbalan Perdana Menteri Malaysia, satu lonjakan yang sangat luar biasa jika dibandingkan dengan pemimpin lain yang lebih kanan dalam parti dan berpendidikan lebih baik dari beliau.

Kejayaan Anwar, selain dibantu oleh Tun Mahathir Mohamad, ialah keupayaan beliau menumpul kekayaan secara senyap bagi membina empayar bala tentera politik sendiri dalam UMNO, MCA, MIC, PAS dan DAP. Pengaruh Anwar ada dalam setiap parti yang saya sebutkan tadi. Malah pengaruh Anwar melampaui “pelobi-pelobi” dalam NGO, ahli akademik dan wartawan tempatan dan luar negara.

Beliau boleh mempengaruhi orang dengan ucapan-ucapan retorikal beliau yang sangat berkesan. Namun pastinya, kejayaan beliau banyak bergantung kepada beliau mengagih-agihkan kekayaan negara kepada orang-orang kepercayaannya yang taat dan setia sehingga sekarang.

Tangan Anwar Dalam Pilihan Raya Kecil Ganti Menteri Besar

Justeru apabila Anwar Ibrahim mengumumkan beliau akan bertanding di DUN Kajang dan kemungkinan menjawat jawatan Menteri Besar, ia bukanlah luar biasa sangat.

Anwar pernah merenacana perkara yang sama pada 1997 apabila beliau melihat Tan Sri Muhammad Muhd Taib sudah menjadi nama besar sebesar namanya ketika itu. Maka semua orang tahu Mat Taib akhirnya terpaksa berundur dari jawatan tersebut. Anwar ketika itu Timbalan Presiden UMNO merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan UMNO mencadangkan agar diadakan pilihan raya kecil agar Abu Hassan Omar dikembalikan ke negeri untuk menjawat jawatan Menteri Besar.

Kali ini Anwar melakukan lagi. Jika kali pertama Barisan Nasional menukar Menteri Besar kerana terpaksa berikutan “skandal kewangan” Tan Sri Mat Taib di Australia; Kali ini tanpa sebarang sebab yang wajar Anwar mahu melalukan perubahan Menteri Besar Selangor.

Sekali lagi penukaran Menteri Besar Selangor terpaksa dibuat bagi memenuhi kehendak hawa nafsu politik Anwar. Jika kali pertama untuk mematikan kerjaya politik Mat Taib yang dilihat sebagai ancaman kepada beliau melalui gerakan “Melayu Baru”, kali ini jelas untuk menyelamatkan dirinya dan partinya-PKR.

PKR perlu diselamatkan kerana Khalid Ibrahim hanya menjaga peniaga-peniaga Cina menyebabkan peniaga-peniaga Melayu yang kini bernaung di bawah payung Azmin Ali tidak mendapat apa-apa peluang. Azmin sebagai seorang ahli politik tidak dapat bersabar lagi dengan gaya selamba Khalid dan Faekah mula memberontak.

Anwar sedar pemberontakan Azmin Ali tidak boleh dipandang enteng bukan hanya kerana Azmin merupakan lelaki kesayangan beliau. Tapi lebih serius ialah Azmin mewakili sebahagian golongan Melayu kelas pertengahan yang makin hilang sabar dengan pentadbiran Khalid.

Anwar tidak dapat melantik Azmin kerana Azmin tidak mendapat sokongan DAP yang ditunjangi oleh ahli perniagaan Cina.

Untuk menyelamatkan parti, beliau perlu mencari calon yang boleh diterima oleh Azmin dan PKR serta DAP. Dalam masa yang sama beliau perlukan orang yang benar-benar setia kepada dirinya walau apa pun yang terjadi. Kebanyakan wakil rakyat lain sukar untuk dipercayai kekal setia kepada Anwar.

Dalam masa yang Anwar Ibrahim menyedari, beliau berhadapan bahaya besar di Mahakamah Rayuan. Tindakan kerajaan mengarahkan peguam terkemuka, Tan Sri Shafee Abdullah, mengambil alih tugas pendakwaraya dalam kes liwat beliau menunjukkan kesungguhan kerajaan mencari keadilan untuk Saiful Bukhari.

Anwar mungkin percaya melalui jawatan Menteri Besar Selangor, beliau ada peluang tipis untuk bebas dari kes ini setelah pembebasan beliau sebelum ini sangat menggemparkan. Ini kerana berdasarkan bukti-bukti yang ada, pengakuan mangsa dan saksi-saksi ramai percaya Anwar akan disabitkan kesalahan.

Benarkah Ia Bukan Hal Liwat?

Sahabat beliau, Pengarah Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) Prof Mohammad Redzuan Othman (kiri) menyatakan tindakan Anwar ini bukan berkaitan kepentingan peribadi. Beliau berpendapat, Anwar sudah mangli dengan kes mahkamah kerana menghadapinya sejak 1998 lagi.

“Sejak 1998, Anwar sudah sering keluar masuk mahkamah dan saya tidak fikir langkah bertanding di Kalang untuk mengalih perhatian daripada rayuan pasukan pendakwaan dalam kes pembebasannya dari Liwat II kerana beliau sudah sering keluar masuk mahkamah dan malah pernah dipenjara.”

Namun pandangan Redzuan sangat kontradik, kerana sejak kes beliau bersama Saiful terbongkar pada Jun 2008 Anwar berusaha untuk mendapat pelbagai jawatan bagi menjadikan kes liwat beliau sebagai satu kes politik. Beliau mengumumkan dalam proses mengambil alih Putrajaya, terdapat 30 orang wakil rakyat BN bersedia menyertai PKR.

Justeru apabila ditangkap pada 16 Julai 2008 atas tuduhan meliwat Saiful Bukhari, Anwar menyatakan ini merupakan konspirasi politik menghalang pengambil alihan Putrajaya.

Beliau dilihat mula merancang bagaimana untuk mempolitikkan isu jenayah ini. Pada 31 Julai 2008, isteri beliau Wan Azizah telah meletak jawatan bagi memaksa pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh bagi membolehkan beliau bertanding dan menjadi wakil rakyat. Kononnya ini merupakan persediaan menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Apakah tujuan Anwar bertanding dalam pilihan raya tersebut jika bukan untuk mempolitikkan kes liwat beliau? Anwar mencanang kononnya beliau akan menjadi Perdana Menteri pada tahun yang sama melalui “coup de tat” aman membabitkan “pembelian” wakil rakyat BN.

Justeru jika didapati bersalah beliau akan mengatakan ini merupakan tindakan politik jahat Barisan Nasional. Setelah gagal membentuk kerajaan melalui “coup de tat” aman, Anwar Ibrahim sedaya upaya melengah-lengahkan kes beliau agar menghampiri masa pilihan raya dan akan dijadikan modal politik kononnya ada usaha menghalang Pakatan Rakyat menang dalam pilihan raya.

Setelah gagal menang dalam pilihan raya, Anwar terkejut dengan tindakan kerajaan melantik Tan Sri Shafee sebagai pendakwaraya kes beliau. Beliau sedar bahaya sedang menanti kes beliau dengan kehadiran seorang peguam yang berpengalaman luas dalam kes-kes jenayah.

Justeru beliau memilih beberapa minggu sebelum kes beliau di dengar di Mahakamah Rayuan untuk mengadakan pilihan raya kecil. Apakah ini bukan tindakan politik bertujuan mengenakan tekanan kepada kerajaan dan Mahkamah membabitkan kes beliau?

Persengketaan Khalid-Azmin sudah diketahui lama sebelum pilihan raya Umum lagi. Namun ia bukan keutamaan kepada Anwar. Mempunyai dua jeneral “berebut kasih sayangnya” lebih baik daripada mempunyai seorang jeneral yang terlalu berkuasa.

Namun kemunculan Tan Sri Shafee menjadi pendakwaraya kes beliau menimbulkan suasana kurang senang. Kes Anwar akan dibicarakan pada 12 dan 13 Februari 2014 ini. Justeru, persepsinya Anwar Ibrahim merancang pilihan raya kecil ini untuk menyelamatkan dirinya.

Jika perbicaraan beliau diteruskan, beliau akan mendapat simpati kononnya ini cubaan BN memusnahkan beliau. Jika perbicaraan ditangguhkan beliau akan dapat lebih masa lagi. Melihat sejarah Anwar Ibrahim, sebaik memegang jawatan Menteri Besar, risiko kekacauan dan ketidakstabilan boleh berlaku jika beliau terus dibicarakan.

Inilah mungkin strategi Anwar Ibrahim pada masa ini.

Justeru apa dihairankan bila Anwar Ibrahim kelahiran ceruk Tok Kun, Pulau Pinang, yang bermusuh dengan beberapa Menteri Besar Selangor, tinggal di Kuala Lumpur tiba-tiba menjadi peminat nombor 1 bolasepak Selangor.

Sejak bila Anwar Ibrahim yang kegemarannya bermain polo mula minat bola sepak masih merupakan satu misteri yang sukar dirungkaikan.

Lebih misteri, sejak bila Anwar Ibrahim mengambil alih kedudukan DYMM Tuanku Sultan Selangor sebagai peminat Bola sepak nombor 1 Selangor?

Disediakan oleh : EDITOR

No comments:

Post a Comment