Tuesday, September 22, 2015

Pembangkang Tidak Pernah Beritahu Fakta Sebenar Ekonomi Malaysia

Pembangkang membentangkan senario yang Malaysia akan muflis. Ini disebut hampir dalam setiap ceramah-ceramah mereka mahupun blogger-blogger yang sealiran dengan perjuangan pembangkang.

Mereka juga menunjukkan kepada fakta bahawa Ringgit telah menyusut berbanding dolar AS dan pound sterling tanpa mengambil kira bahawa negara-negara lain juga telah melihat mata wang mereka susut, ada yang lebih teruk daripada Malaysia dan beberapa dengan ekonomi yang lebih kukuh daripada Malaysia.

Pembangkang penuh dengan kritikan tanpa menawarkan apa-apa idea mengenai bagaimana mereka boleh melakukan lebih baik jika mereka mentadbir negara.
rafizi_ramli__tony_pua_1MDB_191114_TMIAFIF_008
Anwar Ibrahim pernah berkata bahawa mereka mempunyai penyelesaian tetapi tidak akan mendedahkan penyelesaian ini sehingga mereka berkuasa.

Apa yang Anwar katakan ialah mereka akan mengekalkan penyelesaian ini rahsia sehingga mereka mengambil alih kerajaan. Adakah mereka benar-benar mempunyai penyelesaian atau adakah ini hanya bercakap?

Ekonomi Malaysia adalah yang ketiga terbesar di Asia Tenggara selepas Indonesia dan Thailand dan adalah yang terbesar ke-35 di dunia.

Malaysia juga merupakan negara ketiga paling kaya di Asia Tenggara berdasarkan KDNK per kapita selepas bandar-negeri Singapura dan Brunei.

Ekonomi Malaysia adalah salah satu yang paling berdaya saing di dunia, kedudukan ke-14 pada tahun 2015.

Pada tahun 2009, apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil alih, PPP Malaysia (pariti kuasa beli) KDNK (keluaran dalam negara kasar) hanya AS $ 383600000000.

Hari ini ia adalah dua kali ganda. Juga, pada tahun 2009, PPP Malaysia KDNK per kapita hanya AS $ 8,100. Hari ini ia adalah tiga kali ganda.

Pendapatan isi rumah Malaysia kini RM5,900 sebulan, peningkatan sebanyak 18% berbanding tahun 2012.

Menurut laporan oleh HSBC, Malaysia akan menjadi ekonomi ke-21 terbesar di dunia pada tahun 2050, dengan KDNK sebanyak AS $ 1.2 trilion dan KDNK per kapita US $ 29,247.

Mengapa pembangkang mengabaikan semua ini dan mengatakan bahawa Malaysia sedang menuju azab apabila fakta-fakta dan angka-angka menunjukkan bahawa ini tidak begitu?

Tambahan pula, Perdana Menteri telah membentuk Majlis Ekonomi untuk memastikan Malaysia akan kekal di landasan yang betul dan akan terus bertambah baik kerana pendekatan 2020.

Ini adalah fakta pembangkang tidak bercakap tentang. Hari ini, Perdana Menteri mengumumkan beberapa langkah baru untuk menyokong ekonomi.

KDNK Malaysia berkembang 5.3% pada separuh pertama tahun ini dan dijangka berkembang tahun depan.

Kerajaan juga mengaktifkan semula ValueCap dengan suntikan modal sebanyak RM20 bilion dan banyak lagi langkah-langkah yang akan diumumkan bulan depan semasa Bajet 2016 yang akan dibentangkan di Parlimen.

Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN

No comments:

Post a Comment