Monday, May 16, 2016

Fitnah-Fitnah Akhir Zaman

FITNAH-FITNAH AKHIR ZAMAN

TIDAK TETAP PENDIRIAN dalam ilmu TARIKAT adalah GOLONGAN orang yang TIDAK TETAP IMANYA. Iaitu golongan orang yang tahap MAQAM NAFSUnya pada Maqam nafsu yang ke-3, iaitu Nafsu MULHAMAH. Nafsu yang masih goyah antara menuruti nafsu atau sabar dan tawakal. tidak tetap antara nafsu mutmainah (tenang) dan nafsu lauwamah (sedar tapi menurut nafsu atau lemah iman).

Jika PARA ULAMA yang kita ikut itu sendiri tidak tetap imanya! Apa akan jadi nasib kita yang ikut melulu menuruti kehendak NAFSU mereka? Walhal Rasulullah saw dah pesan dalam sebuah Hadis.

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah saw. bersabda;

“Bersegeralah kamu beramal sebelum menemui fitnah (ujian berat terhadap iman) seumpama malam yang sangat gelap. Seseorang yang masih beriman di waktu pagi, kemudian pada waktu petang dia sudah menjadi kafir, atau (Syak Perawi Hadis) seseorang yang masih beriman di waktu petang, kemudian pada esok harinya, dia sudah menjadi kafir. Ia telah menjual agamanya dengan sedikit dari mata benda dunia.”

(Hadis Riwayat Muslim)

Begitu DASYATnya pendirian mereka. Adakah kita mengikutinya adalah benar-benar beriman kpd Allah?

“Ya Allah, tiada yang mendatangkan kebaikan melainkan Engkau, dan tiada yang menghilangkan keburukkan melainkan Engkau, tiada upaya melainkan dengan Allah S.W.T.”

(Hadis Riwayat Tirmizi)

Aminnnn…

tjy

Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN

No comments:

Post a Comment