Friday, October 11, 2013

Nawi Disahkan Ketua UMNO Bahagian Besut

24 September 2013


nawi
BESUT 24 Sept. – Persaingan yang dijangkakan berlaku dalam pemilihan kepimpinan UMNO Bahagian Besut dan bakal menggelorakan suasana politik setempat dengan senarai pencalonan mengejutkan, ternyata meleset.

Setelah Ketua UMNO Bahagian, Datuk Seri Idris Jusoh hanya memilih bertanding jawatan Naib Ketua tanpa dicabar, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jerteh, Muhammad Pehimi Yusof hari ini mengesahkan menarik diri daripada pencalonan bagi mengisi tempat Idris.

Keputusan itu sekali gus memberi laluan kepada saingannya, Timbalan Ketua UMNO Bahagian, Nawi Mohamad yang juga Exco kerajaan negeri untuk menerajui parti tanpa bertanding dan meneruskan tradisi peralihan kepimpinan.

Selain jawatan itu, pertandingan bagi jawatan Timbalan Ketua antara ADUN Kota Putera, Mohd. Mahdi Musa dan Pengarah Unit Komunikasi negeri, Shamsuddin Sulong juga dikatakan berakhir dengan penarikan diri oleh Shamsuddin.

Keadaan itu menjadikan tiga jawatan utama dimenangi tanpa bertanding dan Besut menjadi bahagian paling awal menyelesaikan proses pemilihan biarpun perubahan kedudukan penyandang menimbulkan tanda tanya mereka yang tidak memahami percaturan sebenar.

Ketika mengesahkannya, Pehemi memberitahu Utusan Online, keputusan itu diambil demi memastikan perpaduan dalam kalangan ahli yang sedia terjalin akan terus kekal bagi mengukuh dan memantapkan jentera parti menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) nanti. – UTUSAN ONLINE

No comments:

Post a Comment