Thursday, December 11, 2014

Kerajaan Kelantan diminta bertegas isu penerokaan tanah.

11 Disember 2014 : Kerajaan Negeri Kelantan diminta lebih bertegas dalam menangani isu penerokaan tanah yang tidak terkawal bagi tujuan pertanian di lebih 200 buah kebun sayur di Tanah Tinggi Lojing, Gua Musang.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, hampir keseluruhan kawasan tanah pertanian yang telah diberi kelulusan oleh Kerajaan Negeri tidak mengikut peraturan alam sekitar yang sewajarnya dalam pembukaan tanah.

Beliau berkata, tidak mustahil kawasan Lojing selepas ini akan berlaku bencana tanah runtuh jika individu yang tidak bertanggungjawab terus dibiarkan merosakkan alam sekitar.

“Kerajaan Negeri harus mengambil tindakan yang lebih ketatlah supaya syarat-syarat pertanian itu mesti mengikut tatacara yang dibenarkan, kalau tidak hancur semua ini.

“Ini bukan perusahaan orang miskin tetapi ini perusahaan orang kaya. Sekarang kita sedang menghadapi kumpulan orang kaya yang tidak peduli sama ada alam sekitar hancur atau pun tidak,” katanya selepas melawat Tanah Tinggi Lojing Gua Musang pada petang Rabu.

Dalam perkembangan lain, Shahidan berkata, ketika ini pihak kerajaan memberi tumpuan kepada pemantauan Pedatang Asing Tanpa Izin (PATI) Cameron Highlands yang didakwa melarikan diri ke Lojing dari dicekup pihak berkuasa.

“Kita akan bekerjasama dengan Kerajaan Negeri bagi mengambil tindakan tegas ke atas pekebun sayur yang tidak mengikut syarat pertanian yang dibenarkan,” jelasnya.

Sebanyak tujuh buah syarikat swasta, dua buah anak syarikat kerajaan negeri dan dua buah agensi kerajaan telah memonopoli aktiviti pertanian di kebun sayur Lojing.

Sumber Awani

No comments:

Post a Comment