Thursday, December 11, 2014

PR Kelam Kabut Nak Jawab Kenapa Minyak Turun, Harga Barang Tak Turun

10 Disember 2014 : PAKATAN pembangkang selama hari ini dakwa segala-gala yang naik di negara ini adalah kerana harga minyak. Bawang naik sebab minyak, ikan naik sebab minyak, kangkung kutip tepi jalan naik pun, sebab minyak.

Bahkan bukan lagi rahsia ramai peniaga ambil kesempatan naikkan harga (walaupun tidak ada keperluan berbuat begitu), kerana minyak naik.

Tapi kini bila harga minyak di Malaysia dah turun (dijangka akan turun lebih rendah lagi), harga barang yang dihebohkan pembangkang sebagai mahal segalanya dulu kerana minyak naik masih ditakuk itu juga, dah pembangkang kelam kabut.

Dihantarnyalah penganalisa ekonomi entah dari mana untuk menjelaskan kenapa harga barang masih mahal walaupun harga minyak sudah turun (dan akan turun lagi).

Tapi nampaknya semua penjelasan itu ibarat meludah ke langit terkena ke muka sendiri sebab terbukti dakyah yang mengatakan harga barang pasti turun kalau minyak turun, terbukti palsu.

Sebetulnya, ada banyak faktor kenapa harga barang naik dan bukan semata-mata disebabkan turun naik harga minyak – pun dengan mengatakan begitu bukanlah bermaksud harga minyak tidak main peranan langsung, cuma tidaklah sebesar mana sehingga boleh pengaruh semua benda seperti mana dakyah pembangkang.

Rakyat perlu ingat perkara ini sebab ia membuktikan pembangkang selama hari ni bohong saja dengan berkata kalau minyak murah, yang lain pun ikut murah.

Sebelum ini pun kerajaan dah turun minyak beberapa kali tapi harga barang serta perkhidmatan tetap macam itu.

Kalau rakyat lupa, nanti dekat – dekat PRU14, propaganda sama akan dimainkan semula dan adalah jugak yang tak cukup bijak percaya saja semua pembohongan tersebut.

Disediakan oleh : EDITOR

No comments:

Post a Comment