Monday, April 04, 2016
Kenapa Khidmat Teksi Dalam Talian Semakin Popular?
Kenapa semakin ramai pengguna memilih untuk menggunakan khidmat teksi dalam talian?
Kalangan pengguna yang pernah menggunakan perkhidmatan teksi di ibu kota berkongsi 'pengalaman pahit' mereka.
Antaranya pemandu teksi didakwa enggan menggunakan meter, meletakkan
tambang terlalu tinggi dan enggan ke destinasi tertentu dengan pelbagai
alasan manakala perkhidmatan alternatif dikatakan bertoleransi dan
memuaskan.
"Layanan yang diterima sangat tidak memuaskan, dan situasi ini
membuatkan saya beralih menggunakan perkhidmatan Uber dan GrabCar," kata
Amira Ahmad, 28, seorang penjawat awam.
Penggunaan aplikasi pintar bagi mendapatkan perkhidmatan teksi
alternatif adalah mudah, kadar tambang murah dan layanan baik berbanding
pemandu teksi yang mengenakan bayaran tanpa mengikut kadar yang
ditetapkan, katanya ketika ditemui Bernama.
Mahasiswa sebuah universiti swasta, Nur Atikah Saad, 23, yang kini
menjalani latihan industri di ibu kota, berkata dia berasa amat terbeban
dengan kadar tambang teksi yang dikenakan tanpa menggunakan meter.
Bagi Faizah Hussin, 27, pekerja swasta, perkhidmatan teksi dalam talian
menjadi pilihan utama kerana ia menawarkan harga perkhidmatan yang amat
berpatutan.
"Selain itu mereka tidak pernah menolak untuk menghantar penumpang ke mana-mana destinasi, atau merungut jalan sesak," katanya.
Selasa lepas, lebih 300 pemandu teksi melancarkan mogok di ibu kota
kerana membantah perkhidmatan teksi dalam talian yang didakwa
menjejaskan pendapatan mereka.
Ia juga sebagai protes terhadap Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat
(SPAD) yang dikatakan gagal mengekang perkhidmatan GrabCar dan Uber.
Timbalan Pengerusi Persatuan Transformasi Pemandu Teksi 1Malaysia
(PERS1M) Kamarudin Mohd Hussain ketika dihubungi Bernama mengakui memang
terdapat segelintir pemandu teksi bersikap seperti yang didakwa orang
ramai itu.
"Tapi janganlah disebabkan 'nila setitik rosak susu sebelanga',
sebenarnya sikap pemandu bukanlah punca utama tetapi harga yang
ditawarkan menjadi faktor utama mereka menggunakan Uber dan GrabCar,"
katanya.
Kamarudin menyambut baik kenyataan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow
Tiong Lai berhubung perkhidmatan Uber dan GrabCar untuk didaftarkan di
bawah SPAD.
"Jika benar SPAD mahu jadikan aplikasi tersebut sebagai pengangkutan
awam berdaftar, sila umumkan perkara ini kepada pemandu teksi agar kami
tidak tertanya-tanya apa statusnya," katanya.
Dua hari lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata satu
penyelesaian yang adil dan saksama akan diputuskan dalam masa terdekat
ini berhubung isu itu.
Beliau berkata kepentingan kedua-dua pihak itu tetap menjadi
pertimbangan utama kerajaan ketika rangka penyelesaian dibincang dan
disediakan.
Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment