Tuesday, April 26, 2016

#PRNSarawak: PKR, DAP, PAS & PAN, Semua Asal Semenanjung

EDITOR MENULIS...
26 APRIL 2016
image
DAP nampaknya cuba main sentimen anti Semenanjung dalam kempen pilihanraya negeri Sarawak mereka.  Antara lain, Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satim cuba digambar sebagai boneka Datuk Seri Najib Tun Razak.  Risalah dengan gambar Adenan dan Najib yang telah diedit, disebar secara meluas di semua kawasan  dimana calon mereka bertanding.

Itu yang saya cuba katakan dulu, adakah DAP ni sebenarnya dibelakang NGO haram S4S (Sarawak for Sarawakian) yang memperjuangkan pemisahan Sarawak dari Malaysia, tapi mereka tak mengaku.

Agak sedih jugaklah melihatnya sebab dah hampir 53 tahun Sarawak membentuk Malaysia bersama-sama Semenanjung dan Sabah, tapi sentimen macam ini masih wujud hanya semata-mata nakkan undi.

Malangnya, ada di kalangan parti-parti yang berasaskan kaum Cina (termasuk dari kalangan komponen BN), turut terikut-ikut dengan sentimen anti semenanjung yang hampir sama cuma tidak seteruk DAPlah.

Tapi kalau nak main sentimen anti Semenanjung sangat, rakyat Sarawak yang berkiblatkan sentimen ini, sepatutnya menolak DAP, PKR, PAS dan PAN ini sebab parti-parti tersebut semuanya berasal dari Semenanjung.

Jangan sama dengan BN pasal kita pakai konsep berkomponen dan komponen BN di Sarawak, semunya adalah parti-parti tempatan disini, satu pun bukan asal dari Semenanjung banding dengan DAP dan culai-culainya.

Sedar ke tidak hakikat tu?

Pendek kata, kalau ikut faham sentimen anti Semenanjung ni, jangan undi DAPlah sebab parti itu memang asal Semenanjung walaupun calon-calonnya asli orang Sarawak (calon BN pun).

Silap-silap kalau dia dapat jadi kerajaan, bakal Ketua Menterinya nanti pun, sama korup macam seorang yang di Semenanjung – beli banglo diskaun.  DAP ni mana-mana pun samalah...

Disediakan oleh :
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi3eaxq7E0OQoeKQ9-MOGfkTMghqwdhqZ5qYw9tv0vjm0S0mEwZ_HegI-FMxNZMzg8CSIAmrZn-OAO4ts0erhf54nOFJf55xqq6a4hhIboXyBYiwCIXG_H5YOqqeV2HnhA5ihUdSOXbT9Y/s320/Acoy+Posterize+2.jpg
Sdr Syamsul Amri Hj Ismail
Ketua Penerangan
Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seremban

No comments:

Post a Comment