Wednesday, April 27, 2016
Bancian Tunjukkan 80 Peratus Pengguna Lebih Suka Guna UBER Dan Grabcar Daripada Teksi
Bancian secara on-line yang dibuat oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam
Darat (SPAD) sejak tahun lalu mendapati 80 peratus orang awam lebih suka
menggunakan perkhidmatan UBER dan GrabCar, berbanding dengan teksi.
Antara sebab utama UBER dan GrabCar menjadi pilihan kerana ia senang
diakses, manakala keengganan mereka menaiki teksi disebabkan sikap
sesetengah pemandu yang kurang sopan, keengganan menggunakan meter,
meletakkan harga sesuka hati dengan keadaan teksi yang berbau
Fakta berkenaan didedahkan oleh Pengerusi SPAD, Tan Sri Dr Syed Hamid
Albar berkata demikian pada Syarahan Umum Akademi SPAD (PLS) bertajuk –
Transformasi Pengangkutan Awam Darat di Malaysia – Sejarah, Aspirasi dan
Cabaran yang berlangsung di Shah Alam, Isnin.
Sehubungan itu Syed Hamid menyeru pemandu-pemandu teksi mengubah sikap
dan memperbaiki mutu perkhidmatan di samping memastikan keadaan teksi
selesa dan tidak berbau.
Pada sesi soal jawab syarahan berkenaan, seorang pemandu teksi
melahirkan rasa tidak puashati dengan UBER yang didakwanya punca
pendapatan mereka terjejas sehingga dia mencadangkan perkhidmatan teksi
diharamkan di Malaysia dan digantikan dengan UBER.
“Janganlah marah dengan emosi tidak terkawal sampaikan UBER punya pasal
ada yang minta perkhidmatan teksi diharamkan pula. Jangan berputus asa,
sebaliknya lawanlah UBER secara sihat. Tunjukkan anda lebih baik dan
berkualiti,” katanya.
Pada sidang media selepas itu, Syed Hamid berkata SPAD akan mengemukakan
hasil bancian itu serta kajian mengenai cadangan sama ada untuk
membenarkan perkhidmatan UBER dan Grabcar atau tidak kepada kerajaan
tidak lama lagi.
“Baru-baru ini saya menemui Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan
Multimedia dan kami telah membincangankan beberapa isu kerana aplikasi
telefon dan atas talian adalah di bawah bidang kuasa mereka.
“Di samping itu, terdapat beberapa isu mengenai perkhidmatan UBER dan
GrabCar di mana ia tidak memberi jaminan keselamatan kepada penumpang.
UBER juga tidak mempunyai maklumat pemandu memandangkan ramai daripada
mereka memandu secara sambilan dan tidak berdaftar dengan kita,”
katanya.
“Bagi SPAD, kami mesti memastikan industri teksi terus berkembang dan
tidak diketepikan daripada sistem pengangkutan awam. Sungguhpun begitu
ada beberapa isu dalam industri teksi yang perlu kita selesaikan,
antaranya ialah pendapatan sesetengah golongan yang di bawah garis
kemiskinan.
“Tetapi pada masa yang sama, pemandu teksi di negara ini mesti
meningkatkan standard supaya mereka dapat menawarkan perkhidmatan yang
lebih baik dan penumpang merasa selesa.
“Pada ketika ini kita lihat situasinya tidak begitu bagus. Ia perlu
diubah. SPAD sudah menamatkan siri makmal mengenai industri teksi
bersama pihak-pihak berkepentingan dan laporannya sudah siap dan akan
dikemukan kepada kerajaan tidak lama lagi,” katanya.
Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment