Thursday, March 10, 2016
Fitnah – Mengapa Tewas Kepada Nafsu Sendiri?
Sejak dibangku sekolah kita dihidangkan pengkisahan di dalam sejarah
Islam bagaimana sahabat Nabi Muhammad SAW tiga antara empat Khulafa’
Rasyidin Radiallahu ‘Anhum menjadi mangsa akibat fitnah, bahkan isteri
Baginda, Saidatina Aisyah r.a juga pernah mengalaminya.
“Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik
membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan kebenarannya) supaya
kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini
dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu
menyesali apa yang kamu telah lakukan.” Terjemahan ayat enam surah
al-Hujurat.
Kerana itu Islam amat menitikberatkan dan menjadi tanggungjawab
setiap daripada kita untuk menyelidiki terlebih dahulu kesahihan sesuatu
maklumat kerana kebatilan maklumat amatlah bahaya kesannya kepada diri
sendiri dan masyarakat keseluruhannya.
Mafhum ayat 191 dan 217 dalam surah al-Baqarah jelas menegaskan bahawa ‘fitnah itu lebih besar bahayanya dari membunuh’.
Membunuh hanya membabitkan perlakuan antara pelaku, mangsa dan
saudara-mara sahaja tetapi fitnah? Mampu merosakkan bukan sahaja maruah
mangsa dan kaum keluarga, malahan memberi kesan lebih buruk ke tahap
meruntuhkan sesebuah tamadun.
Tetapi, yang menjadi persoalan sehingga kini mengapa perlakuan
mencipta dan menyebarkan cerita-cerita yang tidak diketahui kesahihannya
berleluasa di kalangan orang-orang Islam yang dalam masa yang sama
kononnya mendabik dada mengaku patuh dan taat mengikuti ajaran al-Quran
dan al-Hadis?
Justeru itu juga, walau siapapun kita, walau berimejkan apa sahaja
terutama berada di dalam kelompok yang mengaku mendukungi Islam, itu
bukan bermakna tiket untuk ‘menghalalkan’ membuat kenyataan-kenyataan
yang berunsur fitnah.
Adakah mereka yang menjadikan fitnah sebagai ‘makanan harian’ mengenepikan soal dosa pahala?
Adakah penyebaran berita perlu segera di’viral’kan dengan tujuan
menimbulkan persepsi negatif lebih penting daripada mendapatkan
kebenaran?
Apabila terbukti tidak benar, tanpa segan-silu hanya memohon maaf dan
menganggap gurauan semata-mata, bahkan ada hingga ke tahap yang lebih
terkutuk, meminta derma merayu ehsan daripada masyarakat disebabkan diri
terbukti bersalah.
Rasulullah SAW menjelaskan, tatkala ditanya oleh seorang sahabat,
“Wahai Rasulullah, apakah itu ghibah?” Lalu jawab Baginda, “Menyebut
sesuatu yang tidak disukai oleh saudaramu di belakangnya.”
Kemudian beliau ditanya lagi, “bagaimana jika apa yang disebutkan itu
benar?” Jawab beliau, “Kalau sekiranya apa yang disebutkan itu benar,
maka itulah ghibah, tetapi jika hal itu tidak benar, maka engkau telah
melakukan buhtan (pembohongan besar).” Hadits Riwayat Muslim, Abu Daud
dan At-Tirmidzi.
Al-Quran di dalam surat Al-Hujarat ayat 12 jelas menghuraikan persoalan fitnah.
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan
(supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya
sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip
atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah
kamu mengumpat setengahnya yang lain.
Adakah seseorang dari kamu suka
memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan
mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah
larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah;
sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.
Banyak lagi contoh-contoh dari al-Quran dan al-Hadis yang menyentuh
mengenai sifat-sifat mazmumah tersebut, tetapi mengapa sukar untuk
menahan nafsu diri dari melakukannya?
Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment