Sunday, March 27, 2016

Buat Kali Pertama DAP Tertekan Isu Banglo Guan Eng

Buat kali pertama DAP benar-benar tertekan untuk menjawab isu banglo Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan skandal tanah di Taman Manggis, kata kolumnis The Star, Joceline Tan yang mendapat maklumat dalaman daripada pemimpin kanan parti itu.

“Ia merupakan satu bencana PR. Kami terpaksa berada di pihak pertahanan, kita tidak pasti apa yang akan datang, “kata seorang ahli politik DAP Pulau Pinang.

Joceline Tan dalam artikel terbaharu bertajuk “Heatwave over bungalow issue” menceritakan maklumat dalaman mesyuarat tergempar DAP Pulau Pinang semalam untuk membincangkan isu berkenaan.


Isu ini telah sampai ke tahap kritikal, dengan itu, keperluan untuk mengadakan taklimat tertutup oleh Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo dan Guan Eng kepada wakil rakyat parti itu dan Ahli Parlimen semalam.























Gobind, ketua undang-undang parti itu, bimbang jika pemimpin parti mengeluarkan kenyataan yang bercanggah antara satu sama lain dan kenyataan yang dibuat harus diselaraskan. Beliau juga memberi taklimat mengenai implikasi politik terhadap perkara itu.

Beliau juga dipercayai telah menasihatkan Guan Eng supaya berhati-hati dalam pengumuman awam dan sebaik-baik beliau perlu membaca dari teks apabila menyentuh mengenai isu-isu di atas.

Sebagai contoh, bekas setiausaha politik Guan Eng dan Ahli Parlimen Komtar, Ng Wei Aik mempertahankan bosnya semalam, mengatakan bahawa Guan Eng adalah seorang akauntan, bukan seorang penilai hartanah, dan sebab itu beliau tidak mengetahu nilai pasaran semasa harga hartanah.

Malah, akuan berkanun yang dikeluarkan oleh bekas empunya banglo Phang Li Koon juga turut mengandungi keraguan.

“Lawatan pelancongan media” ke banglo Guan Eng dianggap sebagai bukti bahawa Ketua Menteri tidak mempunyai apa-apa yang hendak disembunyikan. Tetapi ia tidak sesuai dengan keseriusan dakwaan tersebut. 

Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN

No comments:

Post a Comment