Wednesday, February 11, 2015

DAP Paling Susah Bila Anwar Ke Dalam


jambatanruntuh
12 Februari 2015 : DAP sebetulnya ialah sebuah parti yang tidak ada penyokong seramai yang orang sangka.  Dia bergantung semata-mata kepada undi orang cina tidak berparti yang mencari pihak mana yang boleh menguntungkan mereka pada waktu pilihanraya diadakan.

Kalau waktu itu nampak DAP yang menguntungkan macam PRU12 & PRU13, maka DAP lah jadi pilihan.  Dan tidak adalah lain yang menguntungkan pengundi cina melainkan bila PAS nampak lemah dan kalau bergabung dengan UMNO pun, tidak jadi lebih kuat.

Jangan silap, bukan soal bangsa, tapi agama atau lebih spesifik lagi, hudud.

Itulah yang mereka cari dan kebetulan ada Anwar untuk memastikan perkara itu berlaku, maka jadilah DAP pilihan utama dikalangan pengundi cina sebab Anwar ada beri keyakinan PAS tidak akan laksanakan hudud.

Sekarang bila Anwar dah masuk dalam cerita sudah jadi lain.  Jambatan yang menghubungkan PAS dengan DAP sudah roboh, masuk Sungai Buloh.  Dah terlanjur mengangkat Anwar terlebih sangat, sekarang bila dia dah takde, kelam kabut nak cari pengganti.

Tak hairanlah kenapa 24 jam tempoh masa asal untuk cari pengganti Anwar, sudah berlarutan sehingga statusnya sebagai Ahli Parlimen gugur pulak dulu.  Kenapa? Sebab DAP dan PAS memang tak boleh sepakat nak mencari siapa yang boleh dianggap sebagai Ketua.

Memang betul kata Azmin ramai dalam Pakatan Rakyat boleh diangkat menjadi ketua baru menggantikan Anwar, tapi persoalannya mampukah setiap tiga parti dalam gabungan haram itu menerima ketua baru yang nak dilantik?

Biar penulis maklumkan disini, kalau ikutkan merit, yang layak ganti Anwar ialah Mat Sabu.  PKR dengan DAP pasti boleh terima Mat Sabu, cuma masalah Mat Sabu pulak, dia sendiri tak begitu berpengaruh dalam PAS pasal bukan dari kategori ulama – bodoh-bodoh PAS ni percaya hanya ulama saja boleh jamin jalan ke syurga, Mat Sabu?  Silap-silap neraka.

PAS pulak boleh terima Azmin sebagai ketua baru, tapi DAP belum tentu.  Beberapa minggu sudah, DAP sudah beri bayangan Azmin tidak menurut kata, janji nak beri jawatan Timbalan Speaker, tapi tak beri.  Konon nak ganti dengan lebih ramai ahli Majlis pun, tak bertunai juga.

Justeru, penyelesaian ad-hoc yang penulis rasa akan dibuat puak-puak ini ialah mengangkat Azizah sebagai ketua.  Sebelum itu berlaku, Azizah akan diberi label yang bukan-bukan, ke tahap tak masuk akal supaya nampak macam manusia luarbiasa walaupun hakikatnya, dia sama macam makcik tua yang lain cuma berkipas dan bersarung tangan 24 jam.

Mana-mana pun, DAP tetap tak tidur lena.  MCA dan Gerakan, waima UMNO sekalipun, kalau tak bijak ambil kesempatan ini, memang rugilah.

Disediakan oleh : EDITOR

No comments:

Post a Comment