Thursday, February 26, 2015

Tahaluf Siyasi PAS: Dengan DAP Atau Sesama Sendiri Dulu?

http://www.mykmu.net/wp-content/uploads/2015/02/blogger-image-1252945392.jpg 


26 Februari 2015 : BANYAK yang dicakapkan tentang tahaluf siayasi (kerjasama politik) PAS dengan DAP kebelakangan ini, tak habis-habis nak kaji – tanpa sesiapa menyedari bahawa tahaluf siyasi dalam PAS pun dah berterabur dah sekarang.

Ya, dalam PAS pun ada tahaluf siyasi iaitu antara golongan ulama dengan golongan liberal, liberal dengan sekular dan sebagainya.  Percampuran semua ini menimbulkan banyak masalah dalam PAS, buktinya, kewujudan Pasma yang kian berpengaruh, rancangan menjatuhkan Hadi dan keengganan sesetengah kelompok dalam PAS mengiktiraf golongan ulama.

Hilang hormat dah katanya.

Dulu tak macam ini, semua berbaiah dengan ulama, dengan parti, dengan perjuangan, hujung sekali baru Tuhan.  Tak siapa berani sanggah ulama, tak pedulilah apa yang dibuatnya, banding dengan hari ini, dah tak selindung-selindung lagi nak lawan ulama, lawan parti sendiri.

Jadi persoalan yang penulis nak lemparkan hari ini, nak mula mana satu, tahaluf siyasi dengan DAP ke atau sesama sendiri ke?

Realitinya, buang masa PAS nak kaji semula tahaluf siyasi dengan DAP.  Dah berapa kali kaji dah, dah berapa kali mesyuarat dah, hasil di hujungnya tetap sama – tidak ada keputusan.  Ini semua sebab guna formula ‘agree to disagree’ bawaan Anwar, penyudahnya dengan DAP tak selesai, sesama sendiri pulak mula berantakan.

Hudud sebagai contoh.  Sebelum ini dah berapa kali bincang, hasilnya tetap sama – tidak ada keputusan, lagi apa buang masa nak bincang?  Tapi ini logik kita, logik PAS lain sebab bukanlah tujuannya tu nak melaksanakan sangat, tapi nak buat havoc dan alihkan perhatian umum dari masalah dalaman mereka.

Kesimpulan penulis, cerita tahaluf siyasi dengan DAP yang entah berapa kali muncul dan tenggelam ni hanyalah satu cara PAS menipu pengikutnya dan rakyat Malaysia dari masalah dalaman mereka yang semakin membusuk.

Hakikatnya sudah tidak ada kerjasama sama sekali antara PAS dan DAP, semuanya dah lebur.  Hanya duit dan kuasa dimana boleh (macam Selangor) sahaja yang menampakkan seolah-olah kerjasama itu wujud.

Disediakan oleh : EDITOR

No comments:

Post a Comment