Thursday, February 26, 2015

Jangan Cemari Dewan Rakyat Dengan Kehadiran Banduan Bernama Anwar Ibrahim

26 Februari 2015 : PKR sudah membuat keputusan muktamad untuk meminta Yang Dipertua Dewan Rakyat membenarkan Anwar Ibrahim menghadiri Sidang Parlimen yang bermula 9 Mac ini meski pun Ketua Umum PKR itu sedang menjalani hukuman penjara selama lima tahun atas kesalahan meliwat Saiful Bukhari.

Alasan PKR untuk mewajarkan permintaan itu bersandarkan pada status Anwar yang masih dianggap sebagai Ahli Parlimen selagi permohonan pengampunan DiRaja yang dikemukakan kepada yang Dipertuan Agung dua hari lepas belum diputuskan.

Tukang umum keputusan PKR itu tak lain tak bukan si Rafizi Ramli, Naib Presiden PKR di tangga tercorot yang sebelum ini beriya benar mengumumkan Anwar tidak akan memohon pengampunan DiRaja kerana yakin Anwar tidak bersalah melakukan liwat.

Sekarang pengampunan DiRaja sudah dipohon bermaksud Anwar sendiri sudah mengakui kesalahan meliwat pembantu peribadinya tapi seperti biasa Rafizi buat-buat muka tembok dan sengaja melupakan kenyataan medianya sebelum ini dengan menimbulkan isu lain pula.

Penulis tidak tahu apa pandangan pembaca sekalian berhubung gesaan PKR ini, namun secara peribadi penulis merasakan agak tidak molek untuk seseorang banduan walau apa statusnya tiba-tiba dibenarkan mencemari kemuliaan Dewan Rakyat.

Malu sungguh rasanya kalau itu berlaku. Jatuh imej dan maruah Dewan Rakyat kerana seorang banduan dan pesalah di sisi undang-undang lepas bebas untuk berbahas perihal perundangan dan isu semasa negara. Busuk nama baik negara dibuatnya kelak.

Betul secara teknikalnya Anwar masih seorang Ahli Parlimen dan jawatannya itu belum terlucut secara rasmi, namun tiada fakta yang boleh menidakkan hakikat bahawa Anwar adalah pesalah undang-undang dan kini bergelar banduan. Dia sudah didapati bersalah dan dihukum penjara atas kesalahannya.

Anwar tetap seorang banduan selagi pengampunan DiRaja belum dimuktamadkan. Kalau pun diberi pengampunan Anwar tetap juga seorang peliwat. Pengampunan DiRaja hanya membebaskan atau meringankan dari hukuman penjara tapi tidak membersihkan kesalahan liwat yang Anwar lakukan.

Seseorang Ahli Parlimen yang sedang dihukum penjara seperti Anwar tiada lagi keperluan untuknya menjalankan sebarang peranan sebagai seorang Ahli Parlimen. Malah sebarang keistimewaan juga tidak layak dinikmatinya. Perlu adil dan sama rata sebagaimana banduan lain.

Jika pihak berkuasa tunduk dengan desakan PKR membenarkan Anwar mencemari kemuliaan Dewan Rakyat bermaksud memberi layanan istimewa bertaraf VIP untuk Anwar, kalau begitu keadaannya maka tiada bezanya lagi seorang Ahli Parlimen yang sepatutnya tunjuk teladan menghormati undang-undang dengan seorang pesalah yang bergelar banduan.

Disediakan oleh : EDITOR

No comments:

Post a Comment