Tuesday, January 26, 2016
Sekolah Mana Lebih Rasis...?
Insiden guru Melayu, Salina Daud, bertugas di SJKC Pai Chee, Mersing,
yang ‘diserang’ oleh bapa murid ultra kiasu patut membuka mata semua.
Walaupun insiden ini dikatakan ianya bukan isu perkauman, sorotan
ceritanya tidak menampakkan sedemikian. Bolehkah bangkai gajah ditutup?
Kasihan guru Melayu tersebut. Bayangkan jika guru Cina diperlakukan
sedemikian di Sekolah Kebangsaan. Kiamat Malaysia!
Bila kena pada kita, cepat-cepat kata isu bukan isu perkauman, minta
disenyapkan. Namun, bila kena pada ultra kiasu, kita rasis belaka kita,
diulang-ulang sentiasa dalam akhbar mereka. Seolah-olah kitalah paling
rasis, merekalah insan mulia. Contoh-contoh sebelum ini adalah bukti
kukuh. Pengetua rasis, isu makan dalam bilik persalinan, yang dikatakan
makan dalam tandas, dan banyak lagi. Politik apakah semua ini?
Apakah ianya tidak rasis, apabila guru besar ultra kiasu tersebut telah
beberapa meminta guru tersebut meletakkan jawatan dan meminta Pejabat
Pendidikan Daerah supaya memindahkan guru berbangsa Melayu daripada
berada di sana. Alasannya, guru Melayu tidak layak mengajar di sekolah
Cina. Tidak kompeten, malas dan tidak memberi kerjasama.
Saya tidak menuduh semua SJKC sebegitu, tetapi bagi sesiapa yang
mengkaji dan mengikut perkembangan SJKC, persepsi sebegini memang suatu
yang lumrah di kalangan mereka yang ultra kiasu.
Saya amat mengharapkan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) supaya
bertegas. Jangan berpolitik lagi kerana laparkan undi. Pertama, guru
besar tersebut tidak layak menjadi guru. Dia akan meracuni pemikiran
murid menjadi rasis. Guru Melayu yang ditindas sepatutnya dikekalkan,
bukan ditukar. Kehadiran mereka penting mengawasi ultra kiasu.
Kedua, kembalikan semula sekolah bantuan modal seperti dahulu. Setakat
ini, kerajaan memberi layanan yang sama kepada semua sekolah walaupun
tidak mendaulatkan agenda kebangsaan. Nasib Sekolah Agama Rakyat pula
tidak menentu.
Ketiga, pengecualian GST terhadap 4 buah Sekolah Persendirian Cina
baru-baru ini, hendaklah difikirkan semula. Percayalah. Berilah sebanyak
manapun kemudahan, undi mereka tetap kepada ultra kiasu. Jangan
haraplah mereka akan mengundi BN.
Keempat, kerajaan tidak boleh lagi tunjuk kepada tekanan parti politik
dan NGO ultra kiasu. Sepatutnya, ultra kiasu yang tunduk kepada syarat
kerajaan. Jangan biarkan mereka jadi kerajaan. Misalnya, guru bukan Cina
yang mengajarkan di SJKC mesti boleh berbahasa Cina dan mendapat kredit
dalam mata tersebut peringkat SPM.
Mata pelajaran sejarah yang pada awal arahan KPM diajar dalam Bahasa
Melayu, akhirnya terpaksa tunduk diajar dalam Bahasa ibunda. Itupun
mereka tidak puas hati. Mereka telah hantar memorandum supaya kerajaan
mengubah silibus sejarah tersebut, kerana terlalu bersifat ‘kemelayuan’
apabila menceritakan tentang sejarah kemerdekaan. Hampir 100 ‘kesalahan’
dikenalpasti. Mereka juga mahukan pemimpin mereka turut diiktiraf
sebagai pejuang kemerdekaan. Siapakah yang paling ramai terkorban
menentang British? Apakah komunis itu pejuang kemerdekaan?
Kelima, dalam memperkasakan agenda negara, pendidikan adalah asas.
Kerajaan mesti bertegas, seperti yang pernah dilakukan oleh kerajaan
Thailand dan Indonesia demi pembangunan negara bangsa. Hanya ada sekolah
satu sistem.
SJKC yang dibina dan dibantu oleh kerajaan sepenuhnya hendaklah ditukar
statusnya menjadi Sekolah Wawasan. Benar, buat masa ini Sekolah Wawasan
yang menempatkan semua sekolah di bawah satu bumbung, tidak mendapat
sambutan ultra kiasu. Atas alasan, jika banyak bercampur dengan Melayu,
maka hilanglah penguasaan Bahasa Cina mereka. Mereka akan menjadi Cina
pisang, bukan Cina tulen. Di manakah kita berada? Tongsan?
Keenam, pembinaan sekolah vernacular yang sentiasa bertambah dari
setahun ke setahun perlu difikirkan semula. SJKC yang muridnya kurang
daripada 100 hendaklah ditutup.
Ketujuh, kelas peralihan yang wujud sehingga ke hari ini hendaklah
dihapuskan. Mereka yang gagal BM hendaklah dihantar ke kem pemulihan
bahasa selama dua tahun. DBP boleh diamanahkan tugas tersebut.
Kelapan, sijil UEC tidak boleh diiktiraf selagi kurikulumnya tidak
mematuhi kehendak KPM. Pembinaan peperiksaan dalam peperiksaan ke arah
mewujudkan pembinaan negara dalam negara perlu dihapuskan segera. Ini
adalah mentaliti komunis yang sangat bahaya.
Kesembilan, jangan biarkan Pakatan Harapan menang dalam PRU yang akan
datang kerana lubuk ultra kiasu adalah di sana. Jika mereka menang,
semua yang dibincangkan di atas akan terkubur.
Kesepuluh, siasatan juga hendaklah dibuat di SJKC yang lain, kerana saya
pasti, sikap sebegini masih berleluasa dalam kalangan mereka. Tempatkan
lebih ramai guru-guru Melayu di sana, supaya anak-anak mereka dapat
dibimbing kepada lebih memahami siapakah yang dikatakan Melayu itu?
Kesebelas, jika Sekolah Kebangsaan boleh menerima Guru Besar (pengetua)
bukan Melayu, kenapa SJKC tidak boleh menerima Guru Besar Melayu?
Sekolah mana lebih rasis?
Akhirnya, sedarkan rakan sebangsa Cinaku, bahawa kerajaan (orang Melayu)
sudah terlalu banyak bertoleransi kepada sekolah vernacular yang tidak
pernah ada dalam dunia ini kecuali Malaysia. Masih tidak cukupkah lagi
untuk menjadi orang Cina? Adakah kita mahu menjadi lebih Cina daripada
Cina di negara China. Belajarlah bersyukur.
Ustaz Ridhuan Tee Abdullah
Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment