Tuesday, May 26, 2015
Merungkai Salah Faham Berkenaan Isu GST
Rang Undang-Undang Cukai Barang dan Perkhidmatan diluluskan di Dewan
Rakyat pada 7 April lalu dan akan mula dilaksanakan mulai 1 April 2015.
Tinjauan di laman-laman sosial mendapati ramai rakyat Malaysia tidak
memahami kepentingan melaksanakan cukai barang dan perkhidmatan (GST)
dan implikasi sebenar pelaksanaannya.
Antara salah faham ialah GST adalah satu cukai baru yang akan
menyebabkan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan secara mendadak dan
mengakibatkan peningkatan kos sara hidup rakyat.
Ada juga yang beranggapan GST hanyalah satu instrumen kerajaan untuk
memungut cukai baru bagi menggantikan kehilangan pendapatan negara
akibat cadangan pengurangan cukai syarikat pada masa akan datang.
Pengenalan GST juga dianggap sebagai satu langkah untuk mengikut trend
semasa memandangkan sudah lebih 160 negara mengguna-pakai GST dan ini
dilaksanakan tanpa kajian mendalam tentang beban yang ditanggung oleh
rakyat.
Tanggapan negatif tentang GST ini timbul kerana kurang pemahaman
tentang bidang percukaian, perakaunan sektor awam dan asas ekonomi. Ini
diburukkan lagi dengan momokan segelintir pihak yang tidak
bertanggungjawab menyebarkan maklumat separuh benar kepada masyarakat
berkaitan implikasi GST terhadap kos sara hidup.
BENARKAH GST CUKAI BARU?
GST sememangnya adalah cukai yang baru diperkenalkan di Malaysia.
Namun begitu pelaksanaannya menyebabkan dua jenis cukai lain
dimansuhkan. Pada masa ini, cukai dikenakan kepada barangan dan
perkhidmatan melalui dua akta iaitu Cukai Jualan 1972 (Akta 64) dan
Cukai Perkhidmatan 1975 (Akta 151), yang mana kedua-duanya dipungut oleh
Kastam.
Rata-rata masyarakat tidak membincangkan tentang implikasi apabila
kedua-dua cukai jualan dan cukai perkhidmatan ini dimansuhkan, tetapi
lebih fokus kepada melihat kesan satu hala GST terhadap kos barangan dan
perkhidmatan.
Cukai jualan (10%) umumnya dikenakan ke atas barangan yang dikilangkan
di Malaysia atau diimport, dan dibayar oleh pengeluar atau pengimport
yang mempunyai hasil tahunan RM100,000 ke atas. Cukai ini diserap ke
dalam harga barangan yang dijual kepada pengguna. Manakala cukai
perkhidmatan (6%) dikenakan ke atas perkhidmatan khas seperti
perkhidmatan hotel (lebih dari 25 bilik), insurans, telekomunikasi,
khidmat profesional akauntan, peguam, jurutera dan arkitek, outlet
makanan dan minuman dan lain-lain lagi.
Cukai perkhidmatan yang dikenakan kepada pengguna jelas dinyatakan di
dalam bil atau resit bayaran, berbeza dengan cukai jualan yang
tersembunyi dan tidak disedari oleh pengguna.
Secara tepatnya, rakyat Malaysia membayar cukai yang lebih tinggi di
dalam sistem sedia ada. Pertukaran kepada model GST Malaysia, bukan
sahaja perlu untuk mentransformasi sistem cukai negara ke arah yang
lebih adil, malah ia perlu kerana sistem sedia ada yang bersifat
'single-tier' sangat terdedah kepada risiko pelarian cukai yang
merugikan negara.
ADAKAH GST MENYEBABKAN KENAIKAN HARGA?
Penggunaan sistem cukai GST bagi menggantikan cukai jualan dan cukai
perkhidmatan berupaya menangani masalah cukai bertindan yang mana akan
mengurangkan beban cukai pengguna. Contoh jelas diterangkan oleh
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa pembentangan Bajet
2014 di mana jika pengguna membeli minuman berkarbonat di restoran,
mereka akan dikenakan cukai bertindan iaitu, cukai jualan yang diserap
ke dalam harga minuman serta cukai perkhidmatan yang tertera di atas
resit jualan.
Dengan GST, masalah seperti ini tidak berlaku kerana pengguna akan
hanya dikenakan satu jenis cukai sahaja. Harga barangan akan menjadi
lebih murah akibat pemansuhan cukai bertindan ini.
Bagi barangan dan perkhidmatan yang tidak dikenakan cukai jualan dan
cukai perkhidmatan sebelum ini, kenaikan harga barangan akan berlaku.
Namun begitu, kerajaan mewartakan sejumlah barang dan perkhidmatan yang
dikecualikan GST. Ia termasuk makanan barangan asas seperti beras,
gula, garam, tepung, minyak masak dan lain-lain lagi.
Justeru, boleh disimpulkan akan ada barangan dan perkhidmatan yang
naik, turun dan tidak berubah. Secara amnya, kesan berikut boleh
dirumuskan. Oleh itu tidak adil untuk kita merumuskan GST akan
mengakibatkan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan.
ADAKAH GST LANGKAH TERGESA-GESA?
Anggapan bahawa langkah memperkenalkan GST oleh kerajaan adalah tergesa-gesa adalah salah sama sekali.
Menyedari akan kepentingan dan manfaat GST, kerajaan telah mengumumkan
cadangannya semasa belanjawan 2005, namun pelaksanaannya telah
ditangguhkan. Dalam melaksanakan GST, kerajaan menubuhkan Panel Penilai
Cukai (Tax Review Panel) yang dianggotai oleh pakar-pakar percukaian
dari sektor awam dan swasta.
Panel ini menjalankan kajian meliputi pelbagai aspek GST dan
undang-undang antaranya ialah Goods and Services Tax 1985 (New Zealand),
Value Added Tax Act 1994, (United Kingdom), Goods and Services Tax 1991
(Kanada), dan Value Added Tax Act 1992 (Thailand).
Hasil kajian mendapati bahawa GST akan menjana ekonomi negara yang
lebih mapan dengan peningkatan nilai eksport sebanyak 0.5% disebabkan
harga barangan eksport akan jadi lebih kompetitif dan murah. Kadar
keluaran dalam negara kasar (KDNK) dijangka naik sekitar 0.3%.
ADAKAH GST ABAIKAN RAKYAT?
Peningkatan defisit dalam belanjawan negara setiap tahun adalah
perkara yang membimbangkan. Sekiranya ia tidak dikawal, ekonomi negara
akan merudum dan kehidupan selesa yang dinikmati oleh rakyat pada masa
ini akan terjejas. Justeru itu, GST yang bersifat multi-tier dan dengan
skop cukai yang luas akan menjadi sumber baru pendapatan negara.
Namun begitu, ini tidak bermakna rakyat terutamanya yang berpendapatan
rendah akan terbeban dengan cukai ini. Bagi menjaga kebajikan rakyat,
seiring dengan pengenalan GST, kerajaan memperkenalkan beberapa langkah
utama. Antaranya bantuan RM300 akan diberikan secara one-off kepada
penerima isi rumah BR1M.
Lebih menarik lagi, kadar cukai pendapatan individu akan dikurangkan
satu hingga tiga mata peratusan. Ini menyebabkan pendapatan boleh guna
akan meningkat dan dijangka seramai 300,000 orang tidak perlu lagi
membayar cukai. Hakikatnya, pendapatan dari GST ini jugalah yang akan
dikembalikan kepada rakyat melalui bantuan sosial seperti BR1M. Dengan
faedah-faedah yang diperolehi ini, adilkah jika kita simpulkan bahawa
GST akan membebankan golongan berpendapatan rendah?
GOLONGAN PERTENGAHAN DAN IKS DIPINGGIRKAN?
Golongan kelas pertengahan yang bijak akan dapat memperolehi manfaat
daripada pengenalan GST dengan mengambil inisiatif merancang dan
mengawal perbelanjaan. Beban mereka juga akan diringankan dengan
pengurangan cukai individu dan penambahan pendapatan boleh guna oleh
kerajaan.
Peniaga industri kecil dan sederhana (IKS) yang memperolehi hasil
jualan kurang dari RM500,000 setahun pula dikecualikan daripada
mendaftar sebagai syarikat berdaftar GST serta tidak perlu mengutip dan
membayar GST. Ini akan memastikan perniagaan mereka berdaya saing dan
mampu menarik lebih ramai pelanggan.
SEMUA BARANGAN DAN PERKHIDMATAN KENA GST?
Salah satu salah faham berkaitan GST ialah semua barangan dan
perkhidmatan akan dikenakan cukai GST. Hakikatnya terdapat tiga kategori
barangan iaitu bekalan dikenakan cukai, bekalan cukai sifar dan bekalan
dikecualikan cukai. Bekalan dikenakan cukai ialah barangan dan
perkhidmatan yang dikenakan cukai, yang mana semua barangan dan
perkhidmatan yang dijual dikenakan GST (output tax).
Jumlah output tax ini boleh ditolak dari input tax (GST dari pembelian
barangan dan perkhidmatan tersebut). Bekalan cukai sifar pula ialah
barangan dan perkhidmatan yang tidak tertakluk output tax, namun peniaga
boleh menuntut input tax. Bekalan cukai sifar ini merangkumi barangan
asas keperluan isi rumah seperti bahan asas makanan, hasil pertanian,
bekalan ternakan.
Dalam masa sama, kerajaan juga mewartakan sejumlah barangan dan
perkhidmatan yang dikecualikan dari GST. Antaranya ialah tanah dan
kediaman, pengangkutan awam, pendidikan, perkhidmatan kesihatan,
perkhidmatan kewangan, caj tol lebuh raya serta perkhidmatan awam. Ini
adalah bagi memastikan bahawa kebajikan dan kepentingan rakyat Malaysia
terpelihara dan tidak dibebankan dengan GST.
Di sebalik salah faham tentang implikasi GST, terdapat banyak faedah
pelaksanaannya. Ia akan lebih ketara dalam jangka masa panjang.
Belajarlah daripada pengalaman negara-negara maju seperti New Zealand
yang memperkenalkan model GST sejak 1986 lagi. Walaupun kadar GST mereka
ialah 15%, namun kehidupan dan kebajikan rakyat sentiasa terjaga.
Pelaksanaan GST membolehkan lebih banyak pengagihan hasil negara
kepada golongan berpendapatan rendah, seterusnya menjadikan jurang
ekonomi antara rakyat semakin kecil.
Dipetik daripada sumber : MediaUMNO
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment