Wednesday, May 20, 2015

Tangani Isu Pelarian Rohingya Dengan Tegas Tanpa Ketepikan Nilai Perikemanusiaan

19 Mei 2015, Kuala Lumpur : Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia hari ini memohon kepada kerajaan Malaysia supaya mengambil langkah yang drastik tetapi masih mengekalkan nilai-nilai perikemanusiaan dalam menangani isu pelarian Rohingya.
Jamawiii
Ketua Penerangannya, Jamawi Jaafar berkata, ibarat menarik rambut di dalam tepung, rambut tak putus dan tepung tak berselerak, itulah pendekatan yang paling ideal yang perlu diambil buat masa sekarang untuk memastikan pelarian yang menderita di lautan diberikan bantuan yang sewajarnya.

“Tetapi dalam masa yang sama, kerajaan selaku Pengerusi ASEAN perlu memberikan tekanan yang serius kepada Myanmar untuk menyelesaikan konflik dalaman mereka dengan segera tanpa menyusahkan negara-negara ASEAN yang lain.

“Tindakan Myanmar yang membiarkan rakyat mereka sendiri mati dan menderita tanpa belas kasihan adalah sangat kejam dan zalim sedangkan Myanmar merupakan ahli pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memperjuangkan hak asasi manusia,” ujarnya dalam satu kenyataan kepada UMNO-Online hari ini.

Justeru, soal beliau di manakah nilai kemanusian Myanmar dalam isu penghapusan etnik Rohingya ini?

“Oleh yang demikian, saya ingin menyeru kepada kerajaan Malaysia supaya membantu dengan berpada-pada dalam isu ini dan teruskan memberi tekanan kepada Myanmar agar mereka menyelesaikan pertikaian sesama mereka dengan segera.

“Jika Malaysia berlembut dan membuka ruang kepada pelarian, dikhuatiri negara ini akan dibanjiri dengan pendatang dan pelarian yang tidak terkawal dan akhirnya akan memberikan lebih banyak masalah kepada negara,” ujarnya yang juga Ketua Pemuda UMNO bahagian Tenom.

Dipetik daripada sumber : MediaUMNO

No comments:

Post a Comment