Thursday, May 21, 2015

Aset Bukan Tunai: Bila Sibodoh Cuba Menunjuk Pandai

6867e434cd9502b9c2684ed26d969d7e_XL
21 Mei 2015, Kuala Lumpur : Agak melucukan bila orang-orang yang tidak berapa cukup ilmunya dalam soal perniagaan seperti penyokong Pakatan dan penyokong Tun Mahathir, cuba menunjuk pandai dalam soal pelaburan 1MDB yang disimpan dalam bentuk aset (bukan tunai) dalam sebuah Bank Singapura.

Mereka hanya memutar belitkan jawapan Perdana Menteri di Parlimen semalam tersebut tanpa memahami apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan perkara tersebut.  Dulu kata pelaburan di Cayment Island ini rugi, sekarang bila terbukti untung, dah dia pusing tang lain pulak.

Aset atau tunai, yang penting disitu nilainya tetap sama.

Sebetulnya, urusan seperti ini bukanlah luar biasa.  Jangan kata perniagaan peringkat antarabangsa yang membabitkan berjuta-juta ringgit/USD, orang kebanyakkan macam kita ini pun biasa dengan wang yang disimpan dalam bentuk aset.

Contoh paling mudah ialah sijil simpanan premium (SSP).  Adakah sijil simpanan premium itu wang tunai?  Tapi semua orang tahu ia boleh ditebus dengan wang yang sama jumlah seperti tercatat dengan sijil.

Begitu juga bagi sesiapa yang ada membuat pinjaman untuk membeli unit ASB.  Peminjam akan diberi sijil yang sama nilai dengan jumlah wang yang dipinjam.  Diakhir tempoh pinjaman, peminjam akan dapat jumlah yang sama seperti tercatat di sijil.

Jadi kalau faham isu ini macam itu, maka isu ini akan jadi mudah.  Tidak ada wang yang hilang dan tidak timbul sama sekali 1MDB tiada wang tunai seperti yang diputar belitkan penyokong Pakatan dan penyokong Tun Mahathir sejak semalam.

Dipetik daripada sumber : MediaUMNO

No comments:

Post a Comment