Monday, January 04, 2016
Kaedah Rebat GST Kad Prabayar Difahami Sepenuhnya Tiga Minggu Lagi – Jailani
KUALA LUMPUR : Syarikat penyedia perkhidmatan telekomunikasi digesa memberi penerangan berterusan kepada pengguna supaya kaedah rebat Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) bagi kad prabayar dapat difahami sepenuhnya.
Gesaan itu dibuat Kementerian Komunikasi dan Multimedia bagi
memastikan pelaksanaan kaedah rebat GST bagi kad prabayar yang
dilaksanakan 1 Januari lepas difahami sepenuhnya dalam tempoh dua hingga
tiga minggu pelaksanaannya.
Timbalan Menterinya Datuk Jailani Johari berkata kementerian
meminta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM)
mengeluarkan Prosedur Operasi Standard (SOP) untuk dikongsi bersama
pembekal perkhidmatan telekomunikasi, penjual kad prabayar dan pengguna.
“Masih ada yang tidak pasti mengenai kaedah rebat ini kerana
baharu dilaksanakan dan saya percaya setelah berlangsung selama dua
hingga tiga minggu, masyarakat akan jelas mengenai perkara ini, namun penerangan secara berterusan perlu dilakukan” katanya.
Jailani berkata demikian pada majlis sambutan ulang tahun keempat
stesen radio NasionalFM di Wisma Radio Angkasapuri, di sini hari ini.
Mulai 1 Jan hingga 31 Dis tahun ini pelanggan prabayar di negara
ini menerima rebat bersamaan dengan jumlah GST yang akan dikredit secara
terus ke akaun prabayar mereka.
Mengulas mengenai kelemahan Sistem Panggilan Malaysian Emergency
Response System (MERS 999) yang diketengahkan media tempatan bulan
lepas, Jailani mahu kesemua pihak menyelesaikan masalah itu bagi
memastikan ia boleh beroperasi bagi memberikan perkhidmatan kecemasan.
Laporan akhbar sebelum ini mendedahkan bahawa kelemahan MERS 999
menyebabkan penyedia perkhidmatan ambulans menghadapi masalah mencari
lokasi yang dinyatakan pesakit.
Ia melaporkan bahawa kelemahan data sistem Pengesan Lokasi Automatik
(ALI) yang menunjukkan maklumat tidak tepat dari pemanggil disebabkan
kegagalan operator MERS 999 atau maklumat tidak tepat disampaikan
pangkalan stesen penerima syarikat telekomunikasi.
MERS 999 merupakan inisiatif Kementerian Komunikasi dan Multimedia
bersama TM Berhad sebagai platform bagi kesemua perkhidmatan kecemasan
menggunakan panggilan 999.
Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment