Monday, January 04, 2016
Kenapa SPAD Perlu Masuk Campur Tambang Keretapi Laju ke Singapura?
Kenyataan
Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bahawa Malaysia berusaha
memastikan harga tambang pergi balik perkhidmatan kereta api berkelajuan
tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura berada bawah RM400 sangat tidak
masuk akal.
Pembinaan laluan ini hanya untuk memenuhi kehendak golongan
berpendapatan tinggi yang sebenarnya tidak memberi banyak keuntungan pun
kepada majoriti rakyat Malaysia.
HSR ini dibina untuk memenuhi kehendak pelobi polisi kelas atasan
dalam usaha mereka meningkatkan perniagaan mewah dan harga kediaman di
Kuala Lumpur.
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif SPAD Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal,
Kereta api itu dirancang daripada Jurong East, Singapura ke Kuala Lumpur
dengan masa dijangka lebih cepat sehingga 90 minit. Tujuh perhentian
dirancang dalam projek sepanjang 340km yang menelan belanja RM40 bilion
itu.
Cadangan SPAD untuk masuk campur dalam penentuan harga tambang
keretapi laju ini akan mewujudkan satu lagi beban politik kepada
kerajaan pada masa akan datang.
Setiap kali harga tambang HSR hendak naik ia akan meminta kelulusan
SPAD. Apabila SPAD meluluskan, rakyat akan menyalahkan kerajaan. Ini
satu keadaan yang tidak sepatutnya berlaku.
Ini bukan projek kepentingan awam atau rakyat seperti mana keretapi
biasa atau perkhidmatan bas ekspres. Justeru tidak ada sebab untuk
kerajaan menentukan berapa harga yang wajar untuk tambang perkhidmatan
ini.
Kita juga khuatir pada masa akan datang Kerajaan terpaksa membayar
pamapasan jika tidak bersetuju dengan permohonan pengendali untuk
menaikkan tambang.
Kerajaan harus melepaskan isu tambang HSR ini kepada pemiliknya seperti mana perkhidmatan syarikat penerbangan.
Tidak ada sebab yang masuk akal untuk SPAD masuk campur isu tambang
HSR kecuali ini satu lagi projek yang mahu mendapat wang mudah dari
kerajaan apabila rugi.
Projek ini sudah dua kali dibatalkan dahulu kerana dianggap hanya
menguntungkan Singapura tetapi diteruskan kerana lobi kuat kumpulan
tertentu di Kementerian Pengangkutan.
Jika kerajaan mahu meneruskan ia harus dijalankan tanpa babitkan
campur tangan kerajaan dan tidak seharusnya dianggap kemudahan awam.
Jika syarikat terbabit percaya mereka mampu mendapat keuntungan biar
mereka buat tanpa campur tangan kerajaan. Ini bukan kemudahan dan
kepentingan awam. Cukuplah beban politik membabitkan ERL.
Cukuplah dengan masalah kenaikan tol, LRT, Komuter dan keretapi yang
menjadi beban kerajaan setiap kali SPAD memutuskan membenarkan kenaikan
harga atau menghalang kenaikan dan mengesyorkan kerajaan bayar pampasan.
Perdana Menteri harus mengambil iktibar beban-beban sebelum ini.
Jangan beliau mengulangi masalah yang sama kepada pengganti beliau.
Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment