Thursday, May 14, 2015
Helikopter Jamluddin Jarjis Terhempas akibat Sirip Pengimbang Kiri Rosak?
14 Mei 2015, Putrajaya : Laporan awal nahas
helikopter di Semenyih mendapati pesawat mengalami kerosakan pada sirip
pengimbang kiri selepas mendarat di sebuah sekolah di Muadzam Shah,
Pahang, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai hari ini.
Beliau berkata hasil siasatan dan pemeriksaan di kawasan pendaratan
terakhir sebelum kemalangan berlaku pada 4 April lepas, mendedahkan
masalah roda pendaratan kiri yang terbenam ke dalam tanah lembab ketika
mendarat di padang bola sepak, Sekolah Kebangsaan Ladang Kota Bahagia,
Rompin.
Katanya siasatan mendapati helikopter itu senget sehingga 13 darjah
selepas roda pendaratan kiri terbenam ke dalam tanah sedalam 20 inci
ketika mendarat di padang sekolah itu.
“Helikopter itu mempunyai dua sirip pengimbang iaitu kanan dan kiri
yang terletak di ekor pesawat. Pendaratan terbabit memungkinkan bahagian
ekor bawah sirip pengimbang di sebelah kiri dan sirip menegak disyaki
mengalami kerosakan.
“Terdapat juga kesan kebocoran cecair berlebihan dalam lubang
pendaratan kiri serta di atas rumput kira-kira 10 meter ke hadapan
tempat pendaratan apabila juruterbang menaikkan semula helikopter untuk
menerbangkannya,” katanya dalam sidang media berhubung laporan awal
nahas itu di kementeriannya di sini hari ini.
Nahas helikopter pada 4 April itu mengorbankan enam orang termasuk
bekas menteri kabinet dan anggota Parlimen Rompin Tan Sri Dr Jamaluddin
Jarjis.
Turut terkorban ialah Ketua Setiausaha Sulit Perdana Menteri Datuk
Azlin Alias, juruterbang Kapten Clifford William Fournier, pengawal
peribadi Jamaluddin, Razakan Seran, ahli perniagaan Datuk Tan Huat Seang
dan seorang wanita Aidana Baizieva yang merupakan kenalan juruterbang.
Bagaimanapun, Liow berkata sirip pengimbang kiri helikopter itu masih
belum ditemui dan meminta penduduk Kampung Sungai Pening, Semenyih,
Selangor menghubungi kementerian dengan segera sekiranya menemui sirip
berkenaan.
Katanya sirip pengimbang itu penting untuk meneruskan siasatan bagi
mengesahkan sama ada kerosakan berpunca akibat hentakan di atas darat
atau kerosakan mekanikal.
“Ini bagi memastikan punca sebenar stabiliser (sirip pengimbang)
terkeluar daripada badan helikopter. Kita perlu simulasi terperinci
untuk kenal pasti lokasi dan punca kemalangan sebenar sirip dan
mengetahui cara pesawat junam,” katanya.
Dalam laporan awal itu, Liow berkata rekod audio yang diperoleh
menunjukkan bahawa juruterbang berasa khuatir tentang kebocoran cecair
hidraulik apabila helikopter itu berlepas pada 4.25 petang dari padang
sekolah itu.
Sebelum itu, juruterbang itu menurunkan seorang penumpang iaitu
anggota Dewan Undangan Negeri Bukit Ibam Datuk Wan Kadiri Wan Mahussin
di padang sekolah itu.
“Kita juga tahu bahawa antara jam 4.31 petang hingga 4.52 petang, juruterbang tidak membuat sebarang panggilan kecemasan.
“Namun, menurut fakta yang diperoleh, sebuah lagi helikopter, 9M-DBI
yang berada berdekatan telah membuat panggilan radio dan menyatakan
bahawa pesawat malang itu membuat penurunan curam dan telah terhempas,”
katanya.
Sambil melahirkan perasaan sedih terhadap insiden itu dan serta
kehilangan dua rakan sekerjanya (Jamaluddin dan Azlin), Liow berkata
laporan awal itu bukanlah untuk mencari kesalahan mana-mana pihak,
tetapi hanya untuk mendedahkan fakta sebenar yang berlaku dalam kejadian
itu.
Beliau memberi jaminan Biro Siasatan Kemalangan Udara akan meneruskan
penyiasatan bagi menentukan punca penurunan curam serta segala faktor
yang relevan yang telah menyumbang kepada nahas helikopter ini.
“Terdapat beberapa perkara yang boleh dipertingkatkan seperti yang
dicadangkan oleh biro itu, antaranya analisis terperinci kotak hitam
adalah perlu bagi mendapatkan punca nahas sesuatu kemalangan,” katanya.
Antara cadangan lain ialah Jabatan Penerbangan Awam (DCA) perlu
memastikan pengendali kategori persendirian mematuhi had-had operasi
penerbangan bagi setiap kategori.
“DCA akan mengkaji dan meneliti cadangan yang telah dikemukakan
daripada laporan itu. Ini termasuk semakan mengenai prosedur operasi
helikopter bagi juruterbang tunggal bagi membantu memudahkan pelepasan
dan pendaratan penumpang dengan injin dan rotor utama berfungsi,”
katanya.
Antara cadangan lain adalah DCA akan memastikan kategori operator
persendirian memerhati had-had operasi penerbangan dalam kategori mereka
masing-masing dan menentukan keperluan bagi penerbangan yang jelas
untuk semua penerbangan persendirian.
“Setakat ini, tiada keperluan bagi helikopter persendirian untuk
memaklumkan kawalan trafik udara tentang laluan dan destinasi tempat
pendaratan sebelum penerbangan dimulakan.
“Adalah lebih baik bagi juruterbang untuk terus berhubung dengan
menara kawalan, ini satu daripada cadangan kita kepada DCA,” katanya.
Liow bersetuju dengan satu soalan bahawa juruterbang mungkin
melanggar kewajipannya berhubung prosedur keselamatan standard dan gagal
untuk memeriksa pesawat apabila sesuatu yang luar biasa berlaku.
Ditanya mengenai penumpang wanita, beliau berkata tiada petunjuk bahawa dia mengendalikan helikopter itu pada sebarang masa.
Mengenai kotak hitam dianalisis di Perancis, Liow berkata ia adalah
amalan biasa kerana Malaysia tidak mempunyai keupayaan untuk mengekstrak
maklumat daripada kotak hitam.
Dipetik daripada sumber : BERNAMA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment