Pembiayaan Dana Politik : Menangani Realiti 
Pertamanya, mari kita berbincang mengenai fakta.
Sumbangan untuk politik adalah sah dari segi undang-undang Malaysia.
Jika anda mempunyai kecenderungan terhadap sesebuah parti politik dan 
meyakini perjuangannya, anda boleh membantu mereka mencapai matlamat 
dengan menyumbang wang dan/atau aset. Sebetulnya, anda boleh menyumbang 
seberapa banyak yang dimahukan: RM10, RM1,000 atau sejuta ringgit  – 
malah satu bilion ringgit sekalipun – jika mampu berbuat demikian.
Mengimbas kembali, saya pernah menganggotai Jawatankuasa Khas 
Mengenai Rasuah Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selama lima
 tahun (2008-2013). Saya tahu barisan anggota SPRM berusaha keras untuk 
mendapatkan persetujuan parti politik dalam mewujudkan prosedur lebih 
telus berhubung sumbangan politik. SPRM berhasrat mahu melihat semua 
sumbangan diisytihar secara rasmi atas nama ketelusan dan 
kebertanggungjawaban.
Apabila SPRM mula-mula mencadangkan perubahan dari segi pembiayaan 
politik, pemimpin politik pertama yang menyokong idea itu mungkin 
mengejutkan anda. Tidak lain tidak bukan, ia adalah Datuk Sri Najib Tun 
Razak, Pengerusi Barisan Nasional dan Presiden UMNO yang secara terbuka 
menyatakan sokongannya terhadap cadangan SPRM dan mahukan ia 
dilaksanakan serta dimasukkan ke dalam inisiatif Program Transformasi 
Kerajaan (GTP).
Antara parti yang paling awal membantah reformasi pembiayaan adalah 
DAP. DAP memberi alasan yang mementingkan diri – dan itu amat 
mengecewakan. Pemimpin DAP bimbang perubahan berkenaan bakal merugikan 
parti terbabit.
Dalam mesyuarat Transparency International – Malaysia (TI-M) bersama 
Ahli Parlimen Pakatan Rakyat pada 1 Disember 2010, minit mesyuarat 
melaporkan Tian Chua sebagai berkata: “Beliau bimbang pengisytiharan 
penuh akan menjejaskanpenyumbang dan seterusnya menjejaskan pembiayaan 
bagi parti pembangkang,  kebimbangan bahawa penyumbang mungkin didakwa 
oleh parti yang menang kerana menyokong pakatan pembangkang dalam 
mana-mana pilihan raya umum. Ini dengan sendirinya akan menyebabkan 
pengurangan sumber kewangan bagi pakatan pembangkang.
” Ahli Parlimen DAP
 dari Rasah, Anthony Loke turut menyuarakan perkara sama menerusi Forum 
Majlis Peguam mengenai pembiayaan politik pada 29 September 2011.
Berdasarkan alasan sama, mengapa Pakatan Rakyat tidak boleh 
mendedahkan sumbangan diterima daripada ahli perniagaan dan individu 
sejak 2008 di dua negeri terkaya di Malaysia yang diperintahnya – Pulau 
Pinang dan Selangor? 
Jelas sekali, kebimbangan seperti disuarakan Tian 
Chua dan Anthony Loke tidak lebih daripada alasan remeh dan bukannya 
atas nama ketelusan.
Semua pihak mengetahui parti pembangkang agak kreatif dalam meraih 
dana bagi menampung operasinya. Bukan rahsia juga bahwa mereka menerima 
pembiayaan politik daripada ahli perniagaan dan individu yang menyokong 
perjuangan, selain penganjuran majlis makan malam amal yang berkesan dan
 diadakan hampir setiap minggu (jika bukan setiap malam). 
Walaupun tiada yang terkejut jika pembiayaan diterima daripada sumber
 domestik, ramai yang membuat spekulasi bahawa parti pembangkang turut 
menerima sumbangan daripada sumber luar negara. Sesetengahnya 
berselindung sebagai badan bukan kerajaan (NGO) yang kononnya membiayai 
bagi kemajuan aspirasi demokratik. Lebih kurang begitulah.
Kembali kepada isu diperkatakan dan dengan bantahan keras daripada 
DAP, inisiatif perubahan pembiayaan politik terpaksa dilupakan – tanpa 
sempat dimulakan. Ia tidak pernah digerakkan. Ia terbantut. Sehingga 
sekarang, ramai yang sukar mempercayai mengapa DAP – parti politik yang 
menjulang dirinya sebagai parti reformis – tidak bersetuju dengan idea 
berkenaan.
Bagi kebanyakan pihak, sumbangan politik adalah amat penting bagi 
DAP. Justeru, sebarang gangguan terhadap aliran pembiayaan politik akan 
memusnahkan rancangan besar DAP ke arah membentuk Malaysian Malaysia. 
Jika tidak, tentangan jelas DAP terhadap inisiatif perubahan seperti ini
 tentungan kelihatan aneh.
Gara-gara DAP, Malaysia kehilangan peluang keemasan untuk menangani 
kebimbangan banyak pihak terhadap kerahsiaan yang melingkari pembiayaan 
politik di negara ini.
Oleh itu, saya dapati agak menghairankan kebelakangan ini apabila 
pemimpin DAP seperti  Tony Pua dan Lim Kit Siang kelihatan hipokrit 
dalam mendesak Dato’ Sri Najib mendedahkan sumber pembiayaan politik 
bagi BN dan UMNO, sedangkan mereka dengan keras menentang inisiatif 
perubahan pembiayaan politik sejak awal.
Saya teringat perbahasan di Parlimen selepas Pilihan Raya Umum ke-12.
 Saya bertanya kepada Ahli Parlimen DAP dari mana DAP mendapat wang yang
 banyak bagi membina ibu pejabat parti yang baru bernilai jutaan ringgit
 di Pulau Pinang dalam tempoh 2 tahun Lim Guan Eng menjadi Ketua 
Menteri. 
Tambahan pula, saya katakan, Gerakan mengambil masa 12 tahun 
untuk membina ibu pejabatnya yang kebetulan hanya merupakan sebuah 
premis biasa. Saya turut mengingatkan DAP supaya tidak melupakan asal 
usul sosialis parti itu, termasuk menolak sebarang bentuk kemewahan.
Bagai dirancang, beberapa Ahli Parlimen DAP bangkit dan mencelah bagi
 mengganggu perbahasan saya. Seorang daripadanya, Ahli Parlimen DAP dari
 Bruas, Ngeh Koo Ham, menjerit dari tempat duduknya dan mengatakan DAP 
mempunyai ramai penyokong yang sanggup memberi sumbangan wang ringgit 
kepada DAP.
Dalam satu lagi contoh, pada Pilihan Raya Umum 2008 di Permatang Pauh
 (ketika Anwar Ibrahim bertanding kerusi Parlimen) buat pertama kalinya 
dalam kerjaya politik saya, BN benar-benar berhabis dari segi logistik 
dan jentera pilihan raya seperti poster, kain rentang dan aktiviti 
kempen. 
Saya masih ingat, setiap kali pekerja parti BN memacak satu bendera 
BN, ia pasti ditenggelami oleh bendera pembangkang dalam tempoh dua jam.
 Setiap kali BN memasang kain rentang besar, pembangkang akan melakukan 
perkara sama dengan kain rentang yang dua kali besar saiznya pada hari 
yang sama.
Ternyata, tanpa pembiayaan politik yang banyak, parti pembangkang 
tidak mungkin dapat menggerakkan jentera pilihan raya secara 
besar-besaran.
Berdasarkan persekitaran pembiayaan politik sedemikian, BN juga tidak
 terlepas daripada amalannya. Saya harap Tun Dr Mahathir Mohamad 
mengingati catatan dalam blognya yang disiarkan pada 13 Jun 2008, yang 
mana beliau mengaku menyerahkan lebih RM1.4 bilion – dalam bentuk tunai 
dan aset – kepada Presiden UMNO yang baharu ketika itu, Tun Abdullah 
Ahmad Badawi pada 2003. Itu adalah nilai tunai dan aset UMNO pada waktu 
itu.
Melangkah 12 tahun ke hadapan ke hari ini, dengan mengambil kira 
inflasi sepanjang beberapa tahun dan cabaran lebih hebat dalam membiayai
 jawatankuasa Badan Perhubungan Negeri UMNO dan BN di empat negeri 
(Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan) sejak 2008, saya tidak akan
 terkejut jika pucuk pimpinan perlu bersikap lebih proaktif dalam 
mendapatkan pembiayaan daripada penyokong serta penyumbang.
Di akhirnya, kini wujud keperluan lebih mendesak untuk mengawasi 
pembiayaan politik dan hakikat ini tidak boleh dinafikan oleh 
pembangkang terutama DAP.
Bagaimanapun, sementara menunggu lonjakan keyakinan itu menjadi 
kenyataan dalam kalangan pakatan pembangkang, tiada pihak yang berhak 
mendabik dada dan mendakwa dirinya lebih baik berbanding yang lain.
31 July 2015
Datuk Abdul Rahman Dahlan
Director of Strategic Communication, Barisan Nasional
terjemahan asal dari :
Political Funding: Addressing a reality
First, let’s talk facts. Political donation is legal in Malaysia.
If you have special preference for a political party and believe in 
their struggle, you can help them achieve their goals by donating your 
money and/or assets. Truth be told, you can donate any amount you like: 
10 ringgit, 1000 ringgit or even a million – or a billion ringgit for 
that matter – if you have that kind of amount to spare.
Looking back, I used to be a member of the MACC’s Special Committee 
on Corruption for a span of 5 years (2008-2013). I know for a fact that 
those fine men and women of the MACC have been trying to get political 
parties to agree to a more transparent procedure when it comes to 
political donations. MACC has said that they aspire to have all 
donations officially declared in the name of transparency and 
accountability.
When the MACC came up with the notion of political funding reforms, 
the first head of a political party who supported the idea, would 
probably surprise you. It was none other than Dato’ Sri Najib Tun Razak,
 the Chairman of Barisan Nasional and UMNO President who publicly 
declared his support to the MACC’s proposal and wanted it to be 
implemented and co-opted under the Government Transformation Program’s 
initiative.
One of the first parties to object to the funding reform was DAP. The
 reason given by DAP was largely self-serving – and what a huge 
disappointment that had been. DAP’s leaders said they feared that the 
reform would put DAP at a disadvantage.
On 1 December 2010, in a meeting with Transparency International – 
Malaysia (TI-M) with Pakatan Rakyat’s members of parliament, Tian Chua 
was reported in the minutes of the meeting to have said, “he feared that
 full disclosure would hurt their contributors and consequently the 
financing for the opposition, the fear is that the donors might be 
prosecuted by the winning coalition for supporting the losing coalition 
in any general election. This would result in a substantial decline of 
income source for the loosing coalition”. DAP’s Rasah MP Anthony Loke 
said essentially the same in a Bar Council Forum about political funding
 on 29 September 2011.
Going along the same argument, why couldn’t Pakatan Rakyat reveal 
since 2008 the donations they have received from businessmen and 
individuals in the two richest states they governed – Penang and 
Selangor – in Malaysia? Clearly the fear of backlash as cited by Tian 
Chua and Anthony Loke was just a lame excuse and not done in the best 
interest of transparency.
Everyone knows that the opposition parties are quite savvy in raising
 funds for their operations. It is also an open secret that they receive
 political funding from interested businesses and individuals, not to 
mention from the traditional but effective fund-raising dinners held 
almost weekly (if not nightly). While no one will be surprised if the 
funding comes from domestic sources, many people have been speculating 
that opposition parties also receive funding from foreign sources, too. 
Some seem to be disguised as NGO funding for the advancement of 
democratic ideals. Or so it would seem.
Coming back to matters at hand and with that strong objection from 
DAP, the political funding reform initiative was effectively shelved – 
it became a non-starter. It never took off.
It stalled. Until now many 
people couldn’t believe why DAP – a political party that prides itself 
as reformist party – didn’t accede to the idea. It seems to many people 
political contribution for DAP is very crucial. Thus any disruption to 
the free flow of political funding would be disastrous to DAP’s grand 
plan of Malaysian Malaysia. Otherwise, an unequivocal rejection by DAP 
of a sure slam-dunk reform initiative like this seemed very odd indeed. 
No thanks to DAP, Malaysia has lost a great opportunity to address the 
growing concerns of secrecy regarding political funding in this country.
So, I find it rather perplexing that lately the likes of Tony Pua and
 Lim Kit Siang have been hypocrite enough in demanding Dato’ Sri Najib 
to reveal the sources of political funding for BN and UMNO, when they 
have maliciously rejected the political funding reform initiative in the
 first place.
I recall in minute detail a debate I had in parliament after the 12th
 general election. I asked DAP MPs how did DAP get so much money to 
build their new spanking multi million state headquarters in Penang 
within a mere 2 years of Lim Guan Eng becoming the Chief Minister. After
 alI, I said it took Gerakan a long 12 years to build its state 
headquarters which happens to be just an ordinary premise. 
And I 
reminded DAP not to forget its socialist roots, which includes loathing 
anything that smacks of grandeur. As if on cue, several DAP MPs rose to 
their feet and started hackling me in the middle of my speech. One of 
them, Ngeh Koo Ham, DAP’s MP for Bruas, shouted across the divide, that 
DAP had plenty of supporters who were willing to donate their money for 
DAP’s cause.
On another occasion, during the Permatang Pauh election in 2008 (when
 Anwar Ibrahim stood as parliamentary candidate), for the first time in 
my whole political career, BN was absolutely out-spent in terms of 
logistics and election machinery e.g. posters, banners and campaign 
activities. I remember, every time BN party workers planted one BN flag,
 within 2 hours it would be drowned by hundreds of opposition flags. 
Whenever BN put up sizeable banners, the opposition would outdo us with 
twice the magnitude within half a day.
It is clear that without huge political donation, there is no way for
 the opposition parties to run their massive election machinery.
Based on this ethos of political funding, BN is familiar too to such 
pursuit. It is my hope that Tun Dr Mahathir does remember his blog 
posting, which was published on 13 June 2008, where he admitted that he 
handed over RM1.4 billion – in cash and assets – to the then newly 
minted UMNO president, Tun Abdullah Ahmad Badawi in 2003. That was the 
value of UMNO’s cash and assets back then. 
Fast forward 12 years to the 
present day, taking into consideration inflation over the years and the 
greater challenges to fund UMNO and BN state liaison committees in the 4
 states (namely Selangor, Penang, Kedah and Kelantan) which they lost 
since 2008, I won’t be surprised if the leadership has to be more 
proactive to solicit more funding from its supporters and donors. 
All said and done, there is now a louder demand to regulate political
 donations and the opposition especially DAP can’t ignore it anymore. 
But until such monumental leap of faith becomes a reality within the 
opposition’s coalition, one should never be deluded enough to hold the 
higher ground against another.
31 July 2015
Datuk Abdul Rahman Dahlan
Director of Strategic Communication, Barisan Nasional
 
No comments:
Post a Comment