Wednesday, April 29, 2015

347 Barangan Turun Harga, 267 Peniaga Dikompaun

29 April 2015, Putrajaya : Sebanyak 99 jenis barangan di Semenanjung, 145 di Sabah dan 102 di Sarawak mengalami penurunan harga selepas pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), kata Ketua Setiausaha, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Alias Ahmad.

Beliau berkata, ia merupakan hasil analisis Majlis Harga Negara berdasarkan tinjauan minggu ketiga bulan Mac dan April di pasar, pasar raya dan kedai runcit mengikut kawasan parlimen di seluruh negara.
http://www.klxpress.com.my/wp-content/uploads/2015/04/Screen-Shot-2015-04-13-at-7.46.37-PM-350x175.png
Katanya, barangan yang mengalami penurunan harga termasuklah barangan basah, kering, berbungkus/tin/kotak, makanan dan barangan bayi.

“Bukan semua harga barangan akan naik selepas pelaksanaan GST, inilah buktinya berdasarkan kaji selidik dilakukan 1,250 pegawai pemantau harga di seluruh negara.

“Tidak dapat dinafikan bahawa ada barangan yang naik harga dan ia tidak dapat dielak berikutan faktor seperti kenaikan tukaran mata wang, kenaikan harga barangan di negara asal dan perubahan cuaca,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Di Semenanjung, antara barangan yang mengalami penurunan harga ialah Dumex Dupro, Nestle Gandum dan Madu (tin), udang putih besar (import), kacang bendi dan beras super.

Di Sabah pula, barangan turun harga termasuk Drinho Soya (kotak), bawang besar diimport dari India, kubis bulat, beras cap Rambutan (SST 5%) dan rempah kurma, manakala di Sarawak termasuk teh boh (uncang dan serbuk), lobak merah, sos cili Kimball dan oren Sunkist.

Alias berkata, sebanyak 182,059 premis diperiksa di seluruh negara dari 1 April sehingga semalam, dengan sebanyak 510 kes dikenakan tindakan.

Katanya, sebanyak 729 notis Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 telah dikeluarkan sehingga semalam .

“Dalam tempoh yang sama, sebanyak 267 kes dikenakan kompaun dengan nilai rampasan RM92,584,” katanya.

Dipetik daripada sumber : BERNAMA

No comments:

Post a Comment